Biržų autobusų parko vadovas Marius Šernas sako, kad optimizmo mažėja, tačiau viliasi įmonę išsaugoti ir ne iš savivaldybės kompensacijų, o pagrindinės ir papildomos veiklos dėka.
Kelionė su akcininku – viena kryptimi
Uždarosios akcinės bendrovės Biržų autobusų parkas visos akcijos priklauso savivaldybei. Bendrovės 2022 metų veiklos rezultatas – 48,7 tūkst. Eur nuostolis. Biržų rajono savivaldybės tarybai teikta įmonės finansinė ataskaita ir metinis pranešimas sulaukė tarybos narių pritarimo. Daug teigiamų pokyčių įmonėje inicijavęs ir praėjusios kadencijos valdančiųjų palaikymo sulaukęs bendrovės direktorius Marius Šernas gerai vertino ir su naująja valdžia besiklostančius santykius.
„Bent jau kol kas atrodo, kad ir toliau važiuojame viena kryptimi. Tas džiugina“, – pasakė M. Šernas apie darbo su akcininku (savivaldybe) tęstinumą.
Direktorius praėjusiame tarybos posėdyje nesulaukė aštrių klausimų, nebuvo politinių diskusijų ir „žaibų“. Visi paklausinėjo, kas ant širdies gulėjo.
Netelpa į autobusus
„Keleiviai netelpa į tarpmiestinių reisų autobusus“, – sakė konservatorius Dalius Barkauskas. Jis autobusų parko (toliau – AP) direktoriaus Mariaus Šerno klausė, ką ketinama daryti, kad daugiau keleivių tilptų, nes tai susiję ir su finansais, ir su įmonės reputacija.
„Vienintelis metodas spręsti šį klausimą – arba savivaldybei ir įmonei bendrai pirkti didelį autobusą, arba akcininkui jį pirkti ir autobusų parkui perleisti. Ar labai geromis sąlygomis nuomotis“, – atsakė direktorius Marius Šernas. Bendrovė esanti visiškai nepajėgi savo jėgomis įsigyti ir eksploatuoti dar vieną papildomą didelį autobusą.
Kaip pasiekti Rygą
„Kiek kainuotų paleisti pilotinį maršrutą į Rygą? Ar yra tam laisvų transporto priemonių?“ – tada paklausė liberalas Justas Greviškis.
„Transportas ir būtų bėda. Gegužės mėnesiui turime 18 tūkst. Eur pelno, o dabar negausime pajamų už moksleivių vežimą, nuo spalio sumažės keleivių, tai nežinau, ar pavyks tą pelną išlaikyti. Bet jeigu turėtume autobusą, tai galėtume pabandyti. Manau, tai būtų 2-3 tūkstančių eurų mėnesio nuostolis“, – sako direktorius. – Nuo sienos ribos važinėja pakankamai daug Latvijos autobusų, o mūsų vizija, kad važiuojame iki pat Rygos, tai realiai yra tai, kad važiuojame iki sienos“.
„Gal leisti bendrą su Kupiškio autobusų parku maršrutą Kupiški-Vabalninkas-Ryga? Nebandėt su Kupiškio kolegomis apie tai kalbėti?“ – klausė kitas liberalas Povilas Mikalajūnas.
„Visų pasienio regioninių autobusų parkų, išskyrus mūsų, dienos suskaičiuotos. Zarasai savąjį jau palaidojo, Rokiškis laidoja. Labai intensyviai bendraujame su Kupiškiu, mes jų apie tai paklausime“, – atsako M. Šernas.
Aktualus ir Rokiškis, ir nemokamas važiavimas
„Atgimiečių“ frakcijos atstovai Indra Drevinskaitė, Kęstutis Isakas teiravosi apie keliones į Rokiškį, nemokamą keleivių vežimą vietiniais maršrutais ir kasdienį reisą į Panevėžį per Vabalninką.
Dėl maršruto Rokiškis – Biržai direktorius M. Šernas atsakė, kad su Rokiškio AP dėl to kalbėta, tačiau šiuo atveju kylančios dvi problemos.
„Viena tai, kad tą maršrutą į Papilio ir Biržų pusę eksploatuoja privatus vežėjas, ne Rokiškio autobusų parkas. Mes planavome galimybę susitikti pusiaukelėje. Kita vertus, Rokiškyje veža už dyka – vietinis susisiekimas yra nemokamas“, – politikams atsakė M. Šernas.
Nemokamas vežimas sudomino „atgimiečius“. Jiems įdomu, kiek tai kainuotų.
AP direktorius sakė, kad tai kainuotų apie 40 tūkst. Eur per metus, tačiau svarbu, kokiu būdu savivaldybė tai kompensuotų – ne nuostolį, bet bilieto kainą.
„Bet čia turėtų būti akcininko iniciatyva. Tai reikštų, kad akcininkas (savivaldybė – red.) pasirengęs investuoti papildomas lėšas. Aš daug mieliau jas priimčiau perkant naujus autobusus ar atnaujinant įmonės infrastruktūrą“, – sakė įmonės vadovas.
Galvojama ir apie kasdienį maršrutą į Panevėžį per Vabalninką. Dėl to, pasak direktoriaus, tariamasi su akcininku dėl autobuso pirkimo. „Perspektyva pakankamai didelė, žmonės domisi, maršruto keleivių skaičius gana pastovus – bent jau žinome, ką tikrai vežtume“, – kalbėjo direktorius.
Teritorija „kalnuota“, bet laikinai
„Klaiki parko teritorija“, – pastebėjo tarybos narys socialdemokratas Nerijus Ubartas.
Jis klausė, kaip direktorius galvoja „įdarbint“ tą teritoriją. Svarstė, kad gal išnuomoti sunkvežimių vairuotojams.
„Jei kalbate apie teritorijoje stūksančius kalnus, tai mes tą teritoriją duodam mieste vykstančių darbų vykdytojams – J. Janonio aikštės renovacijos ir kt. Tie kalnai pakankamai greitai turėtų išnykti“, – sakė AP direktorius.
Įmonės vadovas aiškino, kad dalis teritorijos nuomojama vairavimo mokyklai, kelias vietas nuomojasi autobusų parkai, kurie per naktį Biržuose laiko autobusus. „Vilkikus bandėme prisivilioti, tačiau žinome, kad Biržuose yra saugoma teritorija, kurios plotas gana pigiai nuomojamas, todėl mums sunku tuos vilkikus pritraukti.
Esame numatę barterinę sutartį, kai už aplinkos priežiūrą mažą plotą duosim žmogui, kuris ten nori savo turtą laikyt. Keli garažai nuomojami, administracinės patalpos taip pat. Šiokio tokio progreso šioje srityje yra, tačiau ekonominis įveiklinimas lėtokas“, – pripažįsta direktorius.
Keliones į Biržus nutrauks Panevėžio AP
Demokratas Dalius Drevinskas klausė, ar įmonei pavyko laimėti kokius nors naujus maršrutus.
Pasak direktoriaus M. Šerno, dėl to leidžiamasi į teisinius ginčus su Lietuvos transporto saugos administracija.
„Nežinia, ar apsieisim be teisininkų… Mes važiuosim, pas mus viskas gerai. Labai tikėtina, kad pakankamai greit keliones į Biržus nutrauks Panevėžio autobusų parkas, kuris turi du maršrutus. Tada jau reikės tartis su tarybos nariais, ar mes dėl jų norime kažką pirkt, ar jie yra rentabilūs. Dar nepaskelbti papildomi maršrutai, kuriuos vežėjai kažkada uždarė. Maršrutai turi būti siūlomi kitiems vežėjams ir mums. To pasiūlymo mes dar negavome“, – atsakė į politiko klausimą M. Šernas.
Darbo frakcijos atstovė Alė Pocienė klausė, ar grįždami priemiestiniai autobusai keleivius veža tiesiai į stotį. Ar negalima būtų prasukti pro ligoninę, kad žmonėms nebereikėtų važiuoti miesto autobusais. Pasak direktoriaus, jeigu būtų konkrečių siūlymų, būtų galima kažką planuoti ir keisti.
„Atgimiečiams“ rūpi AP santykiai su rajono valdžia
„Biržų atgimimo“ lyderis tarybos narys Liutauras Variakojis teiraujasi, kaip direktoriui sekasi bendrauti su naująja rajono valdžia, meru.
M. Šernas atsako, kad bendravimas su meru, administracijos direktore vyksta.
„Aptarėme galimybes bendrovei užsidirbti papildomai. Pažadėjau parengti strateginį planą, tad kartu su meru ir direktore kviesim frakcijų vadovus, kad tą strateginį planą būtų galima formalizuoti“, – atsakė Biržų autobusų parko vadovas apie viename iš susitikimų su rajono vadovais aptartą klausimą dėl papildomų veiklų. Direktorių džiugina ir santykių su akcininku tęstinumas.
Politikai pritarė Biržų autobusų parko 2022 metų finansinei ataskaitai ir metiniam pranešimui visais balsais.