Dvi savaites Biržuose vyko Lietuvos klubinės klasės sklandymo čempionatas, kuriame dalyvavo 21 pilotas iš Lietuvos ir Latvijos, daugelis – patyrę, didelę varžybų patirtį turintys sportininkai. Biržų aeroklubui atstovavo jo viršininkas sklandytojas Mantas Binkis ir jaunas pilotas Ugnius Kairys. Kol pilotai ruošėsi paskutiniosios, kraštinės, varžybų dienos startui, susipažinome su kai kuriais iš jų, varžybų pagalbininkais ir gerbėjais.
Biržiečiai
Ugnius Kairys buvo vienas iš jauniausių ir mažiausiai patirties turinčių čempionato dalyvių. Dvidešimtmečiam Ugniui nebuvo paprasta rungtis su pilotais, turinčiais keliolikos ar keliasdešimties metų skraidymo stažą, praskraidžiusiais tūkstančius valandų. Tačiau Ugnius įrodė, kad yra pajėgus rungtyniauti ir nugalėti. Sėkmė Ugnių lydėjo tryliktą čempionato dieną: užimta trečioji vieta. O pats čempionatas ir dalyvavimas jame, anot Ugniaus ir jo palaikymo komandos, puiki proga mokytis ir tobulinti savo meistriškumą. Prieš pirmąjį čempionato startą Ugnius sakė, kad labiausiai nenorėtų nusileisti aikštelėje, o baigiantis varžyboms šypsojosi: aikštelės buvo trys… Bet ir toks nusileidimas yra vertinga pamoka.
Ugnius dabar studijuoja aviacijos inžineriją Kauno technologijos universitete ir nenusivylė pirmaisiais studijų metais.
Šypsenos neprarado ir Ugniaus sklandymo mokytojas, o čempionate – varžovas, Mantas Binkis. Aeroklubo viršininkas neturėjo prabangos galvoti tik apie skrydį – teko rūpintis ir čempionato organizaciniais dalykais.
Ištikimybė sklandymui
Ant Dariaus Liaugaudo pilotuojamo „Pegase“ uodegos užklijuotas neįgaliojo vairuotojo ženklas, kuriuo paprastai žymimo automobiliai. Ir tai ne pokštas: D. Liaugaudas vienintelis Lietuvoje neįgalus sklandytojas. Po sklandytuvo avarijos D. Liaugaudas nevaldo kojų. Patyręs pilotas – sklandytuvą pilotuoja 44 metus, yra skraidęs daugiau kaip 4500 valandų, pasakoja, kad po avarijos teko žengti atgal, nes jos metu sudaužė aukštos kokybės sportinį galingą sklandytuvą, o apsigydęs sužalojimus nepaleido svajonės sklandyti, tačiau nebuvo galimybės sklandyti sportiniu sklandytuvu. Per labdaros ir paramos fondą iš prancūzų (anot D. Liaugaudo, Prancūzijoje daug neįgalių žmonių užsiima sklandymu) buvo nupirktas dabartinis klubinės klasės „Pegase“, lenkai sumontavo brangią rankinio valdymo įrangą (jai keliami dideli reikalavimai, saviveiklos pritaikant sklandytuvą neįgaliam pilotui būti negali). Jau keleri metai D. Liaugaudas skrenda su „Pegase“, į kurį persėda iš neįgaliojo vežimėlio.
Neįgalus pilotas patiria kur kas daugiau nepatogumų, apie kuriuos sveiki žmonės net nepagalvoja. Tarkim, vežimėliu per žolę pasiekti pakilimo taką arba juo važiuoti pairusiu kiemo asfaltu. Tačiau šios smulkmenos yra svarbios tik ant žemės, ne danguje.
D. Liaugaudas kalbėjo, kad šalia visada yra norinčių padėti žmonių, taip pat ir šiame čempionate. Beje, šįkart D. Liaugaudui buvo patikėtos ir sinoptiko pareigos. Jis prognozavo orus skrydžiams, tačiau šio savo darbo nesureikšmino.
Po paskutinio pratimo paaiškėjo, kad tarp dienos prizininkų nuolat buvęs D. Liaugaudas čempionate užėmė antrąją vietą.
Vadovas ir pagalbininkai
Čempionato skrydžių vadovas Vytautas Liniauskas – buvęs sklandytojas, instruktorius, o Biržuose – ir patarėjas. Nors, juokavo V. Liniauskas, klubinėje klasėje varžosi labai patyrę pilotai, jiems patarimų dažnai ir nereikia. Svarbiausia surikiuoti viską taip, kad sklandytuvai į startą būtų keliami tvarkingai, negaištant, kad startas danguje būtų sėkmingas.
„Keturiasdešimt metų ir 4500 skrydžio valandų, 11 metų Lietuvos rinktinėje – tokia mano patirtis“, – sako V. Liniauskas.
Bet labiausiai džiaugiasi buvusiais mokiniais, kurie tapo lainerių pilotais, tačiau nepamiršo sklandymo ir laisvalaikiu sėda į sklandytuvą.
V. Liniauskas dažnai kviečiamas būti skrydžių vadovu sklandymo čempionatuose, varžybose. „Kol manim pasitiki, mielai vadovauju“, – su šypsena paaiškina.
Ilgesnei kalbai laiko nėra: po penkių minučių bus keliamas pirmas sklandytuvas. Darbui pasirengę „Robino“ ir dviejų „Vilgų“ pilotai.
Atsakingam darbui čempionato dienomis buvo pasiruošę instruktoriaus Darijaus Atkočiūno vadovaujami vaikinai Aurimas, Kasparas ir Elis. Jų pareiga – prikabinti vilkimo lyną prie sklandytuvo ir prilaikyti jo sparną, kol sklandytuvas įsibėgės. Viskas – suderintais judesiais, nedelsiant nė akimirkos.
Pilotų bendramintės
Kol sklandytuvą kilimui ruošė patyręs pilotas Ringaudas Kikalas, žmona Indrė vaikšto aplink su mažuoju Tauru ant rankų. Taurui – tik septyni mėnesiai, bet tėtį jis su mama lydi į visas varžybas. Indrė ir Ringaudas tvirtina, kad mažylis yra kantrus, o Tauras į pagyrimus ir kalbinimą atsako džiugiu gugavimu. Gal ir artimiausių žmonių buvimas šalia lėmė prizines vietas po daugelio pratimų ir čempionato bronzą.
Mažoji Saulutė apsipila ašaromis, kai tėtis Romualdas Konteikis kyla į dangų. „Taip Saulutė visada reaguoja“, – kalba jos mama Vyginta ir guodžia mergytę. Vyginta ir Saulutė tėtį į dangų lydi jau kelinta diena.
Viliaus Kuzminsko pilotuojamą LS 3 skrydžiui blizgina draugė Raminta. Nesvarbu, kad nusileidęs iš dangaus sklandytuvas vėl bus aplipęs visokiomis muselėmis. Svarbu, kad startuotų švarutėlis.
Joana Pileičikienė tradiciškai atsisveikina su į dangų tuoj kilsiančiu vyru Vaidu. Sėkmės tėčiui linki ir besišypsanti Luknė. Joana su Lukne tėčio startus stebi visas čempionato dienas. O kai oras neleido skristi, susipažino su visomis Biržų įžymybėmis ir džiaugiasi, kokie nuostabūs ir gražūs Biržai. Moterys juokauja: kai vyrai ore, galima ir „Geltono namelio“ mieste ieškoti, bet iš tiesų nepaleidžia iš rankų sklandytuvų sekimo programėlės ir stebi, kaip sekasi jų vyrams.
„Visada yra kažkokia rizika, bet aš pasitikiu Vaidu – jis skrenda protingai, įvertina visas aplinkybes“, – kalba Joana.
Vyrus išlydėjusios moterys sako, kad nepalaikyti sklandančių vyrų negali ir apie šią bendrystę juokauja anekdotu: jei žmona pateiks ultimatumą, sklandymas ar ji, atsakymas nenudžiugins – daugelis sklandytojų sklandytuvą įsimylėjo dar paauglystėje, o žmonos į jų gyvenimus atėjo vėliau…
*
Dvi savaites į orą Biržų danguje kilo sklandytuvai, danguje jie startuodavo dienos užduočiai. Kelias dienas sklandytuvų išvilktuves galėjo stebėti ir pačiame Biržų centre esantys žmonės. Tačiau kokiu taku ir kokia kryptimi bus keliami sklandytuvai, lemia oras. Į Biržų aeroklubą stebėti sklandytuvų kėlimo buvo kviečiami visi biržiečiai. Kas susigundė šiuo reginiu, nepasigailėjo. Bent kelias valandas pabuvo su tais, kuriuos suviliojo dangus.
Nuotraukos autorės