„Kiečiausių“ kolekcininkų ir restauratorių dvikova
Pradėsiu nuo to, kad prieš kurį laiką gavome vienos ponios laišką, kuriame teigiama, kad į senovinių automobilių festivalį „Nesenstanti klasika“ atvyksta vis tie patys dalyviai, su tais pačias automobiliais ir renginio apdovanojimus susižeria vis tie patys žmonės. Norėdami tai patikrinti, peržiūrėjome visus 15 metų apdovanojimus (tiek jau metų vyksta mūsų festivalis) ir neradome nė vieno automobilio, kuris būtų laimėjęs apdovanojimą pamečiui – pakartotinai. Žinoma, išskyrus apdovanojimą, kuris skiriamas seniausiam automobiliui. Čia jau nieko nepadarysi… Taigi, dėl automobilių – ponia suklydo, bet dėl automobilių savininkų – dalinai. Pagal renginio statistiką, keletą kartų geriausio, gražiausio ir kitokio …ausio prizą yra laimėjęs kolekcininkas iš Latvijos Janis Oskerko. Tik reikia pasakyti, kad visus tuos prizus jis laimėjo ne su tuo pačiu, bet su skirtingais automobiliais. Net nuo 2016 m. pradėjęs dalyvauti mūsų renginyje, šis ponas dar nė karto neatvažiavo su tuo pačiu automobiliu ir visus tuos metus jo automobiliai būdavo ryškiausiais mūsų festivalio favoritais. Tiesa, šio latvių kolekcininko automobiliai buvo geriausi ir gražiausi iki tol, kol Biržų padangėje nepasirodė Lietuvos „kiečiausias” restauratorius ir kolekcininkas Aleksandras Obymacha. Va, nuo tada, nuo 2020 metų, ir prasidėjo šių dviejų ponų dvikova. Teisybę pasakius, toje dvikovoje ponui Oskerkui atstovauja ne bet kas, o geriausias latvių restauratorius Janis Rode, nes tik jis yra šio pono kolekcijos gyvybės įkvėpėjas. Taigi, jeigu jau dalyvauji dvikovoje ir nori ją laimėti, tai tenka slėpti savo ketinimus nuo priešininko ir tuo labiau – nuo aplinkinių. Tai yra nuo mūsų visų. Jau kelinti metai iš eilės šie restauracijos grandai – Rode ir Obymacha, kaip stebukladariai, traukia iš rankovių vieną retesnį automobilį po kito. Nors mes jau dabar tiksliai žinome, ką ir kokius siurprizus šie du ponai pateiks šiųmetinei Biržų publikai, bet paliksime šią staigmeną paslaptyje. Beje, viską žinome todėl, kad jau trečius metus iš eilės sudarome ir išleidžiame parodos katalogus. Tai Lietuvoje – naujovė!
Parodos kataloge – viskas apie festivalio dalyvius bei renginio statistika
Šiųmetiniame kataloge publikuojame visų dalyvausiančių festivalio automobilių ir motociklų nuotraukas bei informaciją apie juos. Įdėjome ir visų 15 metų vykusių „Nesenstančios Klasikos“ festivalių statistiką, apžvelgėme klubo „Klasika“ ilgametę veiklą, pasidalinome Biržų apskrities automobilizmo pradžios įdomybėmis. Beje, renginio katalogą, kartu su klubo „Klasika“ 2024 metų sieniniu kalendoriumi, galėsite įsigyti prie įėjimo į parodą.
1930 metų laidos… elektromobilis, teatrinių renginių klubo „Wiking“ klubo vyrai
Manau, kad įdomiausiu parodos automobiliu šiemet bus išrinktas elektrinis automobilis „Detroit Electric“, pagamintas net 1930 metais. Tai ne korektūros klaida! Tikrai labai sunku patikėti, kad nuo 1890 iki 1930 metų Amerikoje jau buvo gaminami ne tik benzininiai, bet ir elektra varomi automobiliai, o jų gamybos viršūnė buvo pasiekta 1912 metais. Mat tada daugiau nei trečdalis JAV keliais riedančių automobilių, buvo… elektriniai. Taigi, šis paskutinis Amerikos elektrinės eros mohikanas tikrai bus vertas dėmesio ir jūsų akių žvilgsnio.
Seniausiu automobiliu į renginį atvažiuos klubo „Klasika“ narys Albinas Monstavičius. Tai bus net 1912-ais metais pagaminto, labai reto „Minerva BB Tourer“ debiutas Baltijos valstybėse. Savo išskirtinumu ir grožiu šis eksponatas – vienas iš pretendentų į aukščiausius renginio apdovanojimus. Dar vienas realus kandidatas – pasvaliečio Sigito Zajarsko „Chrysler CP8 Convertible Coupe“, pagamintas 1932 metais.
Įdomu bus pamatyti ir II Pasaulinio karo „dalyvių“ – Vokietijos vermachto kareivių uniformas dėvinčius motociklininkus, kuriuos įkūnys teatrinių renginių ir karo istorijos klubo „Wiking“ vyrai.
Sulauksime rekordinio tarpukario automobilių skaičiaus. Į renginį užsiregistravo net 24 išpuoselėti smetoniškų laikų „autovežimiai“. Palyginimui – tiek pat automobilių buvo užregistruota 1934 m. visoje mūsų Biržų apskrityje. Gaila, kad tarp parodos dalyvių nelabai rasite analogų tiems, kurie beveik prieš šimtmetį važinėjo Biržų vieškeliais. Mat tarpukario Biržai, kaip ir visa tuometinė Lietuva, negalėjo pasigirti prabangių automobilių gausa…
Beje, parodoje dalyvaus ne tik tarpukario automobiliai. Ant plačios Biržų aeroklubo vejos matysime 21 amerikietišką, 32 sovietinius ir 33 europietiškus keturračius gražuolius. Jų gretas pagyvins 8 motociklai.
Visa ši senovinė technika atvyks iš septynių valstybių. Ir žinoma, didžiausias dalyvių skaičius – iš Lietuvos. Tik labai gaila, kad lietuvaičių gretose mes neišvysime savo kolegų, o jūs – savo kaimynų, Ekipažo klubo narių. Jau kelintą kartą bandome juos kviesti, siūlydami ir nuolaidas technikos stoviui, ir taikydami registracijos išimtis, bet…
Apie staigmenas, naujoves ir bilietus
Taigi, kokios dar laukia staigmenos ir naujovės? Viena iš jų – parodos lankytojams nebereikės stumdytis prie pakylos, ant kurios bus pristatomi senoviniai automobiliai, pasirodys manekenės ir kiti programos dalyviai. Šiemet visą parodos vaizdą netrukdomai matysite didžiuliame televizijos ekrane, kur video kameros atidžiai seks net mažiausią renginio vedėjo Gyčio Balčiūno mikrofono krustelėjimą. Mūsų mažiesiems žiūrovams padovanosime klouno ir stebukladario V. Mickevičiaus pasirodymą. Vyresniems – tradicinį madų šou, kurį demonstruos „Santarvės“ modelių mokyklos merginos. Na, ir žinoma, programos vinis – įdomiausių automobilių pristatymai, užvažiuojant ant pakylos.
O kad patenkintume jaunimo skonį, į svečius pakvietėme Biržų modifikuotų automobilių klubą „Biržai Automotive Club“, kuris su savo draugais pristatys jaunatviškas technikos išdaigas ir įdomius automobilinės minties sprendimus.
Ir, žinoma, svarbiausias renginio pokytis – bilietai. Šiemet norint patekti į senovinių automobilių parodą, teks išsitraukti piniginę ir susimokėti simbolinį mokestį – 5 eurus. Beje, nuo šio mokesčio bus atleisti senjorai ir vaikai iki 10 metų. Visų kitų paprašysime paremti mūsų veiklą, nes per visus šiuos penkiolika metų (tiek laiko jau tęsiasi mūsų darbai) nė karto negavome jokios finansinės paramos nei iš savivaldybės, nei iš Kultūros fondo, nei iš kokių kitų valdiškų įstaigų bei organizacijų. Taigi, prašyčiau suprasti, kad nei scena, nei pakyla, nei garsas, nei televizijos ekranai, nei šiukšlių dėžės, net ir tualetai neatsiranda stebuklingu burtininko lazdelės paliepimu ar loterijos bilieto laimėjimu. Todėl rugpjūčio 5 d., šeštadienį, nuo 14 iki 20 val. kviečiu gausiai atvykti į senovinių automobilių parodą „Nesenstanti Klasika 2023“ ir kartu su mumis švęsti klubo „Klasika“ 15-os metų gimtadienį. Lauksime Jūsų!
Egidijus Einoris, Senovinių automobilių klubo „Klasika“ prezidentas