Viešojoje erdvėje besitęsiančios diskusijos apie mokyklose dėstomą gyvenimo įgūdžių programą persikėlė ir į savivaldybės politinę erdvę. Politikai naudojosi įstatymu numatyta galimybe ir mažumai skirtoje valandoje teikė klausimus valdantiesiems.
Apie tai, kaip Biržų rajono vadovai vertina ugdymo įstaigoms skirtą Gyvenimo įgūdžių programą, šalyje sulaukusią aršios kai kurių mokytojų bei savivaldybių atstovų reakcijos, tarybos posėdyje klausė Darbo frakcijos narė Alė Pocienė. Politikė norėjo išgirsti visų keturių savivaldybės vadovų mintis. Pirmiausia – už švietimą atsakingos vicemerės Astros Korsakienės nuomonę
Ne naujas išradimas, o tęsinys
„Ta programa nėra kažkoks naujai išrastas ar sukurtas dalykas. Ji pradėta rengti buvusios Vyriausybės, kuriai vadovavo Saulius Skvernelis. Minima programa atsirado sujungus sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programą su civilinės saugos programa“, – kalbėjo vicemerė A. Korsakienė.
Pasak vicemerės, programos turinys apima socialinio ir emocinio ugdymo temą, psichiką aktyviai veikiančių medžiagų vartojimo prevenciją, patyčių ir smurto prevenciją, savižudybių prevenciją, lytiškumo ugdymą, sveikatos ugdymą, pirmosios pagalbos ir žmonių saugos temas.
„Kažkodėl visuomenėje pasklidus melagingai informacijai buvo akcentuojama tik viena tema – tai yra lytiškumas“, – sakė A. Korsakienė.
Lytiškumo ugdymas – tik maža programos dalis
„Jeigu žvelgtume į pamokų skaičių, tai yra 148 pamokos 5 -7 klasėse (1 pamoka per savaitę), o kitose klasėse – 1 pamoka per dvi savaites. Tai šitoje programoje lytiškumo ugdymas užimtų tik 8 procentus visos programos. Aš kalbu apie tą privalomąją dalį, o kiekviena programa skirstoma į privalomąją dalį (70 proc.) ir 30 proc. – mokytojo pasirenkama tema ir turinys. Tai tikriausiai suprantate, kad labai stiprus bus mokytojo vaidmuo dėstant šitas temas ir šitą programą. Taip, mes klausėme mokyklų vadovų, kaip buvo parinkti mokytojai ir kas dirbs su šita programa. Patikinu, kad visose mokyklose šią programą dėsto patyrę pedagogai, dirbantys ne vienerius metus“, – kalbėjo už švietimo sritį atsakinga vicemerė.
Tačiau, anot rajono vadovų komandos narės, problemų yra, nes „mokytojai nėra apmokyti vienodai arba vienodai gerai išsamiai dėstyti visas temas“.
„Reikia suprasti, kad, jeigu šią programą dėsto etikos mokytojas, o tai labai dažnai būna, tai galbūt šis žmogus galimai silpniau žinos žmogaus saugos temas. Pavyzdžiui, radiacijos poveikį organizmui arba kaip elgtis ekstremalių situacijų, kurias sukelia gamtos reiškiniai, metu“, – kalbėjo vicemerė.
Padidinto susidomėjimo nėra, priešiškumo pasitaiko
„Aš vis žiūriu, ar to punkto nepaliečiau (juokėsi žiūrėdama į „valstietį“ A. Šimą – red.)“, – sakė apie lytiškumo ugdymą pradėjusi kalbėti politikė.
Anot jos, mokyklų vadovai irgi minėjo, kad jokio padidinto susidomėjimo ar pasipriešinimo šitos programos dėstymui nėra.
„Mokytojai papasakojo, kad atskiri mokiniai iš karto pirmose pamokose ateina priešiškai nusiteikę prieš tą programą. Tačiau kalbant mokytojui, kalbant klasės auklėtojui priešiškumas išnyksta. Aš manau, kad mes turėtume pasitikėti savais mokytojais. Šių gyvenimo įgūdžių programą dėstančių mokytojų mokymai prasideda nuo spalio mėnesio. Programą aš vertinu normaliai, neišskiriant iš kitų dalykų, neakcentuojant būtent lytiškumo klausimo. O kalbėti šitomis temomis būtinai reikia“, – nuomonę išdėstė vicemerė A. Korsakienė.
Mokytojai gali pasitelkti visuomenės sveikatos specialistus
Meras taip pat išsakė savo poziciją minėtos programos atžvilgiu.
„Ir man besimokant mokykloje atskirų dalykų mokytojai dėstė tam tikrus dalykus. Tai etikos mokytoja kalbėjo apie tai, kas susiję su emocijomis, geografijos mokytojas civilinės saugos pamokas vedė ir taip toliau… Pripažįstu, kad mokytojai visomis temomis negali vienodai stipriai kalbėti, bet yra visuomenės sveikatos specialistai. O žiūrėdamas į minimą programą matau, kad joje yra visas visuomenės sveikatos kursas, ką mes ir mokėmės (K. Knizikevičius baigęs visuomenės sveikatos studijas – red.) – tiek apie racijos saugą, tiek apie ekstremalių situacijų valdymą, tiek apie tą patį lytiškumą. Šiais bei kitais klausimais mokytojai gali pasitelkti visuomenės sveikatos specialistus, kuriuos visos mokyklos turi, kad padėtų tas temas išgvildenti. Tai manau, kad specialistų turime ir (gyvenimo įgūdžių programos dėstymui – red.) esame pasiruošę“, – nuomonę išsakė meras K. Knizikevičius.
Ir seneliai gali sulaukti klausimų lytinėmis temomis
„Aš nesu švietimo srities specialistas, bet kaip pilietis, kaip žmogus turiu tokią nuomonę, kad tai yra mokymasis visą gyvenimą“, – gyvenimo įgūdžių programos vertinimo esmę nuomonę išsakė vicemeras Steponas Staškevičius.
Anot vicemero, ne tik vaikams, bet ir tėvams, ir seneliams šiame informacinių technologijų plėtros spartėjimo, informacijos plitimo laikotarpiu reikia susigaudyti. Žinių reikalauja ir pasikeitusios gyvenimo bei geopolitinės sąlygos. Visiems aktuali ir civilinė sauga, ir sveika gyvensena, o anūkai gali užduoti visokių, tarp jų ir lytine tema klausimų.
Dalykai, būtini kiekvieno asmens savarankiškam egzistavimui
Administracijos direktorė Jurga Bagamolovienė sakė taip pat programai pritarianti.
„Visų pirma atkreipkime dėmesį, kaip programa vadinasi. Ji vadinasi Gyvenimo įgūdžių programa. Tai visi dalykai, kurie yra dėstomi, reikalingi kiekvienam asmeniui, kad jis galėtų individualiai ir savarankiškai egzistuoti šitoje visuomenėje. Jis turi pažinti ir skirtumus, turi gebėt atpažinti ir valdyti emocijas, su jomis tvarkytis. Tai aš šią programą vertinu teigiamai“, – sakė savivaldybės administracijos vadovė.