Širvėnos ežere, kurį nuo bet kokios veiklos akylai saugo Regioninis parkas ir kitos institucijos, sunkiai, bet kelią skinasi aktyvių žmonių siūlomos vandens pramogos. Neseniai ežere prisišvartavo naujas, ekologiškas, pramogoms skirtas laivas „Biržų gulbė“.
Kad Biržuose yra pakankamai vandens, nuginčyti būtų sunku. Du ežerai, dvi miestą kertančios upės yra didžiulis grožis ir turistinis privalumas. Tačiau vandens pramogų spektras, kuri galima pasiūlyti ir biržiečiams, ir turistams, dar gerokai ribotas.
Viena vertus, nuo bet kokio aktyvesnio judesio Širvėnos ežerą kaip Cerberis saugo Regioninis parkas, tokiai veiklai skirtos tinkamos infrastruktūros (tiltelių, pontonų ir pan.) kol kas trūksta. Kita vertus, Regioninio parko pančiais nesurištas Kilučių ežeras irgi verslininkų nevilioja – investicijos didelės, o grąža abejotina.
Šią spragą ėmė lopyti jauna biržiečių Rasos ir Audriaus Jakų šeima. Jų svajonių ir darbų rezultatas – prie Žvejų gatvės ežero įlankoje prišvartuotas naujas kruizinis katamaranas „Biržų gulbė”. Juo po Širvėnos vandenis bus pavežiotas kiekvienas norintis.
Anot Rasos, jų šeima mėgsta išbandyti įvairias vandeniu keliaujančias transporto priemones ir tai darė įvairių šalies regionų vandens telkiniuose. Ypač patiko viename tvenkinyje matyta plaukiojanti pirtis. Jauna šeima pastebėjo, jog žmonės tokius pasiplaukiojimus mėgsta, tad ir kilo mintis panašią pramogą pasiūlyti biržiečiams bei miesto svečiams.
Prireikė net trejų metų, kad laivas atsirastų Širvėnos ežere. Pasak Rasos, ilgiausiai užtruko visokiausi derinimai su institucijomis, raštai ir atsakymai, o sunkiausia buvo gauti leidimą iš Biržų regioninio parko. Šiek tiek viskam kliudė ir pandemijos laikotarpis.
Pati laivo gamyba truko apie 4 mėnesius, dalį finansavimo savo sumanymui šeima gavo iš ES lėšų per Biržų rajono Vietos veiklos grupei pateiktą projektą.
Bet rezultatas pasiektas ir 12 vietų pramoginis laivas laukia keleivių. Anot Audriaus, vienos akumuliatorių įkrovos pakanka maždaug 6 valandoms plaukiojimo, jei nėra labai stipraus vėjo.
Nors keleiviams vėjas ir lietus nebaisūs – laivo anstatas turi stogą ir didelius stiklinius langus. Jei keleiviai pageidauja jausti vėjo ir vandens dvelksmą, priekinė ir galinė katamarano dalys atsidaro, ir, pasak plaukusiųjų, traukia visai smagus vėjelis, karštis salone nekamuoja. Rudeniop, kai orai atvėsta, irgi ne bėda. Katamaranas turi šildymo sistemą, tai navigacija gali trukti iki ežerui užšąlant. Laive yra tualetas, taip pat ir visa privaloma gelbėjimo vandenyje įranga. Iškylautojai į laivą gali pasiimti savo užkandžių ir gėrimų, tuo gali pasirūpinti ir laivo šeimininkai, jei bus toks pageidavimas. Netrukus denyje atsiras ir kepsninė, todėl entuziastai galės čirškinti kepsnius, paskanintus Širvėnos ežero aromatais. Anot Rasos, visiems patinka, jog katamaranas plaukia labai tyliai ir pakankamai greitai – greičiau, nei pradžioje buvo tikėtasi.
Dabar pasiplaukiojimus planuojama rengti tris kartus per dieną – 11, 13 bei 18 valandomis, jei susirinks ne mažesnė, kaip 7 asmenų grupė. Tokios kelionės trukmė – 1 valanda. Galima užsakyti ir individualų pasiplaukiojimą su laivavedžiu, čia kruizo laikas yra susitarimo reikalas.
Rasa išdavė, kad laive jau buvo atšvęstas vienas mergvakaris. Tai gera mintis mergvakarių ir bernvakarių organizatoriams, nes viskas, kas vyksta Širvėnos viduryje, ten ir lieka, jokie gandai vandeniu nesklinda.
Pasak gido Daliaus Mikelionio, taip pat jau išbandžiusio kelionę laivu, pasiplaukiojimas katamaranu gali būti puiki proga supažindinti svečius su Biržų istorija ir įžymybėmis. Pilis, senosios žydų – karaimų kapinės, pėsčiųjų tiltas, Astravo rūmai – apie viską galima pasakoti, žiūrint į šiuos objektus nuo Širvėnos bangų, nauju rakursu. Rasa ir Audrius sakė, jog ir šitą paslaugą jie pasiruošę siūlyti, su gidais preliminariai apie tai kalbėta.
Norintys užsakyti plaukimą gali skambinti tiek laivo švartavimo vietoje, tiek internete skelbiamu telefonu ir išsakyti savo norus. Anot Rasos, jau buvo paklausimas, ar katamaranas negalėtų paplaukioti Kilučių ežere. Kol kas to padaryti nepavyks dėl paprastos priežasties – nėra tinkamos laivų nuleidimo vietos. O 3,5 tonos sveriantį laivą nuleisti ir ištraukti iš vandens nėra labai paprasta. Tačiau kai bus įrengta nuleidimo vieta prie užtvankos Tylos gatvėje, katamaraną bus galimą išvysti ir Kilučių ežere.
„Man labiausiai patinka pasitiesus pledą su vaikais sėdėti laivo priekyje, plaukti ir kalbėtis, kalbėtis, kalbėtis…“ – atsakė jaunoji pokalbio dalyvė septynmetė Sofija paklausta, kas labiausia patinka mamos ir tėčio laive.