Biržų rajono savivaldybės vadovai nepatvirtino įsakymo dėl transporto priemonių svorį ribojančių kelio ženklų pastatymo, nors anksčiau tokie dokumentai vadovų parašais būdavo tvirtinami kasmet. Tad Biržų rajone seniūnijų pastatyti minėti kelio ženklai gali būti nelegalūs ir negaliojantys.
Šiandien situacija tokia, kad gausiai lyjant lietui sunkiasvorių automobilių vairuotojai gali ramiai niokoti kelius ir už tai nebūti baudžiami. O surašytus protokolus gali apskųsti teismui, ginčyti nuobaudas ir tikėtis, kad teismai jas panaikins.
Bausti neturėjo pagrindo
Kurioziška situacija paaiškėjo praėjusią savaitę. Į Papilio seniūnijos Mikalių kaimą buvo iškviesti policijos pareigūnai. Jiems buvo pranešta, kad keliu Skrebiškiai – Kvetkai esant dideliam polaidžiui miško vežėjai veža medieną. Vairuotojai nepaiso pastatytų transporto priemonės svorį ribojančių kelio ženklų, kuriuos pastatė Papilio seniūnijos darbuotojai tam, kad nebūtų niokojami keliai.
Atvykę pareigūnai pastebėjo ir nustatė galimą pažeidėją. Tačiau jis nebuvo nubaustas dėl kelio ženklo nepaisymo. Kodėl?
Pareigūnai kreipėsi į Papilio seniūnijos seniūną Reną Čygą prašydami Savivaldybės administracijos direktorės įsakymo, pagal kurį pastatyti kelio ženklai, numerio.
Seniūnas pradėjo ieškoti šio įsakymo ir išsiaiškino, kad jo paties darbuotojų pastatytas kelio ženklas yra nelegalus. Mat Savivaldybės administracijos direktorė šį sezoną neišleido ženklus pastatyti nurodančio įsakymo, nors iki tol tokie būdavo pasirašomi kasmet.
Buvo padaryta išvada: kadangi ženklas nelegalus, tai ir pažeidimo nėra. Tad pareigūnai nieko nenubaudę išvažiavo. O po baisias provėžas braidantys kaimo gyventojai liko su ilga nosimi.
Ženklai nelegalūs
Biržų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai paprastai būdavo išleidžiami rudenį ir galiodavo rudens, žiemos ir pavasario sezonui. Juose būdavo nurodoma pastatyti kelio ženklus, kai dėl oro sąlygų yra tikimybė sugadinti kelio dangą.
Ieškodamas R. Čygas rado kelių pastarųjų metų įsakymus, tačiau 2023 metų – ne.
„Savivaldybės darbuotoja Indra Lapėnienė man pranešė tokio įsakymo nerengusi. Policininkai tuomet pasakė, kad jie nieko padaryti negali, nes ženklai nelegalūs“,- pasakojo R. Čygas.
Seniūnas sakė, kad miško vežėjai iš Trakų, prieš pradėdami darbus, jam buvo palikę garantinį raštą, kad kelią sutvarkys – sulygins provėžas, surinks šakas.
„Bet aš jiems nedaviau leidimo važiuoti po ženklais. O dabar paaiškėjo, kad jie tai daryti gali“, – nusiminęs kalbėjo R. Čygas.
Įsakymas tebegalioja, bet rengs naują?
Biržų rajono savivaldybės administracijos direktorė Jurga Bagamolovienė sakė neprisimenanti, kad ji būtų pasirašiusi įsakymą dėl eismo ribojimo saugant kelius šlapiuoju metų laikotarpiu.
„Jei I. Lapėnienė neprisimena, vadinasi, tokio įsakymo ir nebuvo“, – sakė J. Bagamolovienė.
Direktorė pažadėjo aiškintis situaciją su Savivaldybės Statybos ir infrastruktūros skyriumi.
Praėjus pusdieniui I. Lapėnienė „Šiaurės rytus“ informavo, kad Savivaldybėje išsiaiškinta, jog 2023 metais direktoriaus įsakymas tikrai nebuvo išleistas. Bet klerkų pozicija tokia, kad galioja 2022 metų sausio 10 dieną pasirašytas savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymas, kuris nurodo, jog seniūnai gali organizuoti kelių ir gatvių priežiūrą, statyti ir nuimti kelio ženklus.
Specialistė sakė, kad šis įsakymas nenumato konkrečios datos, iki kada galioja, todėl, jos manymu, dokumentas tebegalioja ir šiais metais.
Jei tikrai įsakymas tebegalioja, tai kodėl tokie būdavo išleidžiami ir pasirašomi kiekvienais metais? Specialistė to paaiškinti negalėjo.
Nepaisant to, pasak I. Lapėnienės, rudenį planuojama parengti ir direktorei duoti pasirašyti analogišką, bet jau naują, įsakymą.
Ženklai bent dalį vežėjų atbaido
Biržų rajono seniūnijų seniūnai akylai stebi situaciją rajono keliuose. Jei polaidis prasideda, jie skuba statyti kelio ženklus, kurie riboja transporto priemonės svorį.
„Kelio ženklai, kur leidžiama važiuoti transportui iki 8 tonų svorio, mūsų seniūnijoje stovi ištisus metus. Mūsų keliai silpni, tad tegul visi pratinasi, kad jais sunkiems automobiliams važinėti negalima“, – kalbėjo Nemunėlio Radviliškio seniūnas Giedrius Kubilius.
Pasak seniūno, tai minimalus siekis bent kiek apriboti kelių niokojimą. Juk, anot G. Kubiliaus, ir ant vyšnių pakabinta plėvelė dalį varnėnų nugena.
Jis minėjo, jog nuo miško vežėjų kenčia visos apie Biržų girią esančios seniūnijos. Itin įžūliai elgiasi vežėjai iš kitų rajonų – tarkim, Alytaus ar Marijampolės. Jie nederina su seniūnu sandėliavimo ir perkrovimo darbų, neprisiima įsipareigojimų sutvarkyti kelią darbams pasibaigus.
Pasak seniūno, kitaip yra su biržiečiais vežėjais, kurie laikosi taisyklių ir seniūno reikalavimų, kiti netgi greiderius patys atsiveža.
Kaip laikomasi kelio ženklų, pasak G. Kubiliaus, kontroliuoja policija, pakrautų miškovežių svorį kontroliuoja Transporto inspekcija. Kontroliuojančių institucijų yra, tad vežėjai negali būti ramūs žinodami, jog nepaiso įstatymų.
Kelio ženklų ar ženklinimo nesilaikymas užtraukia baudą vairuotojams nuo trisdešimt iki devyniasdešimt eurų.