Įvaizdžio dizainerė, seminarų apie įvaizdį ir psichologiją autorė, „Portfolio“ meno galerijos vadovė Lijana Judickaitė sako, kad atverti savo spintą svetimam žmogui ryžtasi ne kiekvienas, tačiau toks žingsnis gali būti naujų pokyčių pradžia. Kaip sukurti sėkmingos moters įvaizdį, kiek drabužių turi būti drabužinėje ir kodėl svarbiausia yra ne vytis madą, o išlikti savimi?
Įvaizdžio dizainas – kas tai?
L. Judickaitė ilgą laiką dirbo su namų interjerų dizainu, meno projektais, rengė ir kuravo parodas, tačiau prieš penkerius metus baigė tarptautinę „Konstantin Bogomolov image school“ Rygoje ir suprato, kad darbas su moterimis yra labai įdomi veikla, kuriai nori skirti vis daugiau savo laiko.
„Įvaizdžio dizainas yra 80 procentų psichologijos, o 20 procentų – drabužiai, kitos detalės. Ką byloja mūsų apranga, kokią žinutę skleidžia mūsų pasirinktos detalės kaip, pavyzdžiui, akinių forma? Kodėl renkamės vieną ar kitą gamintoją? Kokio prekinio ženklo filosofijai simpatizuojame? Įvaizdžio dizainas ir psichologija tai yra mūsų pokyčiai norimo tikslo link per mūsų vidų ir išorę. Studijos šioje mokykloje man buvo vienas iš postūmių savęs keitimo link, leido suprasti, kas esu, kaip pati noriu keistis. Keičiausi ir tas keitimasis tebevyksta. Žmogaus tobulėjimas ir transformacija yra nuolatinis procesas. Dabar tuo dalinuosi su moterimis, kurios taip pat nori keistis. Mokau jas išgryninti savo siekius ir juos atspindėti kuriamu įvaizdžiu“, – pažymi pašnekovė.
Pasak jos, drabužių neturi būti daug, bet jie turi tikti moteriai ir atspindėti dabartinį jos gyvenimo etapą.
Sutinka pagal rūbą
Kodėl įvaizdžio dizaine tiek daug vietos tenka psichologijai? Pasak pašnekovės, todėl, kad pirmiausiai kiekviena moteris turi turėti savo strateginį gyvenimo planą, jį koreguoti ir pagal aplinkybes įgyventi. „Tai padeda suvokti, kas aš esu, ko šiuo metu noriu, kokie yra mano tikslai ir kaip jų link eiti. Kuo čia dėti drabužiai? Jie tiesiogiai susiję su mūsų gyvenimo būdu, iššūkiais, o kartu – ir su iškeltais tikslais. Jeigu dabar esu mažo vaiko mama ir mano tikslas jį auginti bei prižiūrėti, mano apranga bus vienokia. Jeigu noriu pokyčių karjeroje, mano apranga bus kitokia. Gyvenimo partnerio? Tuomet dar kitokia“, – aiškina L. Judickaitė.
Pirmiausiai pašnekovė padeda moterims susivokti, kokiame etape jos yra, tuomet – ko nori. „Tokiu būdu sužinau, kokių siekių šiuo metu turi konkreti moteris, ir padedu jai sutvarkyti drabužinę taip, kad joje atsirastų rūbų bei aksesuarų, kurie ir padės priartėti tų tikslų link“, – sako L. Judickaitė.
Pasak pašnekovės, įvaizdžio psichologija remiasi principu, kad vidus keičia išorę, o išorė keičia vidų. „Kiekviena apranga siunčia tam tikrą žinutę. Konkrečioje vietoje konkrečiu metu ir konkrečių tikslų link mus veda tam tikras įvaizdis, tai yra darni visuma. Jis keičia ir mūsų priėmimą – tai, kaip mus suvokia kiti žmonės ir mūsų pačių jauseną, nes, jeigu vilkiu darbo pokalbiui tinkamais drabužiais, patinku sau, tuomet ir pasitikiu savimi labiau. Kai pasitikiu labiau, esu drąsesnė, kalbu įtaigiau, atrodau profesionaliau, vadinasi, ir galimybių gauti norimą darbą turiu gerokai daugiau“, – pažymi įvaizdžio dizainerė.
Ir priešingai, jeigu moteris turi didelį žinių bagažą, reikiamas kompetencijas, bet nemoka savęs „pateikti“, t. y. rengiasi drabužiais, kurie nereprezentuoja jos, ji gali likti neišgirsta ir objektyviai neįvertinta.
„Taip pat svarbu žinoti, kad keisdamos save, savo aprangą, keičiate ir aplinką“, – priduria įvaizdžio dizainerė.
Garderobas turi kisti
L. Judickaitė atkreipia dėmesį į tai, kad bėgant laikui mes visi keičiamės, įgauname daugiau žinių ir naujų patirčių, o tai reiškia, kad keičiasi mūsų vidinis ir išorinis pasaulis. „Mes „išaugame“ iš drabužių. Ne todėl, kad kistų mūsų figūra. Keičiamės mes patys, tad keičiasi ir garderobas. Ir tie pokyčiai gali būti sudėtingi, kelti iššūkių“, – sako įvaizdžio dizainerė.
Pašnekovė pateikė pavyzdį, jog moteris, kuri išeina motinystės atostogų, ima dėvėti tai, kas patogu, tačiau po motinystės atostogų reikia grįžti į darbą, o tai, kas buvo dėvėta iki vaiko gimimo, gali nebetikti. „Tai yra tas tarpsnis, kai turime kurti savo įvaizdį iš naujo. Mes grįžtame į darbą, gal net į kitą poziciją. Kokią žinutę mes norime perteikti? Ką norime pasakyti savo drabužiais? Gali tekti ir visiškai pakeisti savo garderobą, nes pokyčiai gyvenime to reikalauja“, – pastebi L. Judickaitė.
Pasak jos, jeigu moteris kreipiasi į įvaizdžio dizainerį, tam labai tinkamas laikas, kai gyvenime artėja permainos, arba kai tų permainų norime. Besinaudojančios įvaizdžio dizainerio paslaugomis reguliariai tą daro prieš keičiantis sezonams. „Savo drabužinę reikia peržiūrėti prieš šiltąjį sezoną, kad šiltus žieminius drabužius paslėptume giliau ir įvertintume, ko mums trūksta pavasariui, vasarai. Analogiškai tą patį turime daryti, kai šiltasis metų laikas baigiasi. Ir vėl traukiame megztinius, kelnes, šiltus sijonus, o gilėliau spintoje slepiame lengvus vasarinius drabužius. Kiekvienas etapas gamtoje ir gyvenime turi savo spalvas, jauseną, taip ir mes turime prisitaikyti prie šio kitimo ciklo. Juk net žvėrys keičia savo kailį, paukščiai grįžta ir suka lizdus“, – sako pašnekovė.
Ką slepiame spintose?
L. Judickaitė sako, jeigu moteris nori pokyčių su įvaizdžio dizaineriu, darbas su kliente prasideda nuo pokalbio apie jos norus ir lūkesčius, o paskui pereinama prie spintos revizijos. „Patikėkite, tai yra labai intymu. Nemažai moterų taip ir nesiryžta atverti savo spintos duris svetimam žmogui. Turiu klienčių, kurios sako, kad galiu atvykti, apžiūrėsime spintą kartu, bet kai tik susiruošiu važiuoti, jos sugalvoja daugybę priežasčių, kodėl negalima. Pavyzdžiui, turi dirbti, išvažiuoti, vyksta remontas ir pan. Žinoma, visko gali būti, tačiau neretai tiesiog nedrąsu ar gėda parodyti savo spintos turinį kitam žmogui, net jeigu tai yra specialistas“, – pastebi pašnekovė.
Galiausiai, pasak L. Judickaitės, kai kurios moterys atvirai prisipažįsta, jog ir pačios nežino kodėl, bet nenori atverti savo spintos durų svetimam žmogui. „Tuomet paprašau nufotografuoti drabužius. Kartais to pakanka, kad barjeras sumažėtų“, – pastebi įvaizdžio dizainerė.
Kitas žingsnis – drabužių peržiūrėjimas ir rūšiavimas. Su drabužiais, kurie jums netinka, yra ne jūsų dydžio, nudėvėti, netinka prie jūsų asmenybės, turi būti atsisveikinta. „Tai yra dar vienas barjeras. Moteris surenka tuos drabužius, peržiūri, ir vėl randa pasiteisinimų, kodėl vieną ar kitą rūbą reikia palikti. O palikti dažniausiai nereikia“, – pataria L. Judickaitė.
Ar gali moterys pačios peržiūrėti savo spintas, atrinkti nereikalingus, netinkamus drabužius, įvertinti, ką reikėtų nusipirkti? „Žinoma, tačiau tikrai ne visos. Klaidingas stereotipas, jog turtinga moteris visada gražiai atrodys, tikrai nesutinku su šiuo teiginiu. Įvaizdžio formavimas – tai kūrybiškumo, laisvumo ir saviraiškos forma. Savo stilių svarbu auginti palengva, suvokti savo ir įvaizdžio išskirtinumą, kada ir koks jums tinka. Manau, kad gyvendamos šiandienos ritmu net ne kiekviena turime tam laiko. Tačiau, jeigu norėsite, gilinsitės į save, turėsite bent bazinių kapsulių formavimo žinių, laikysitės reguliarių spintos peržiūros taisyklių, viskas yra įmanoma“, – sako L. Judickaitė.
Atsisakykite išankstinių nuostatų
Pašnekovė pažymi, kad daug moterų turi išankstinių nuostatų, kurios joms trukdo išlaisvėti, įsileisti į savo spintas naujų ir įdomių derinių. „Nuolat girdžiu frazes: „man ta spalva nepatinka“, „man netinka tokio silueto ir kirpimo rūbas“, „su tokia palaidine atrodau stora“ ir pan. Kiek jose tiesos? Dažnai mažai. Ką tuomet darau? Švelniai spaudžiu moteris keistis ir tą darau tiesiog parduotuvėje. Atnešu kelis drabužius, kurių nemačiau klientės spintoje, ji ima aiškinti, kad netiks, nes matysis kreivos kojos ar pan., bet visada ir visoms aiškinu, kad nėra žmonių be trūkumų, o juos visada galime paslėpti. Ir priešingai, kiekviena iš mūsų turime privalumų ir juos būtina išryškinti ir rodyti“, – sako pašnekovė.
Pasak jos, transformacijos neretai įvyksta tiesiog matavimosi kabinoje. Pradžiai nedrąsiai imdama matuotis drabužį vėliau moteris save pamato jame tokią, kokios nematė. „Įdomu, bet dar nedrąsu. Pasivaikšto, pasižiūri atidžiau. Po tam tikro laiko ima suvokti, kad vis dėlto tame kažkas yra. Ir ima patikti. Net jeigu į parduotuvę einate vienos, nebijokite pasimatuoti drabužių, kurie jums atrodo gražūs, įdomūs, bet „ne jums“. Bandykite, jaukinkitės, o gal tai bus naujas jūsų atradimas, kuris puikiai papildys jau turimą garderobą“, – sako L. Judickaitė.
Kiek drabužių turi būti moters spintoje? „Tiek, kiek ji sugeba aprėpti ir sukurti naujų drabužių derinių. Jeigu turi dvi drabužines, bet visus rūbus pritaiko atitinkamai progai, atitinkamam įvaizdžiui, puiku. Tačiau, jeigu tie drabužiai tiesiog kaba spintoje ir jums nedirba, vadinasi, jų nereikia. Dažna problema – nemokėjimas derinti tarpusavyje skirtingo stiliaus rūbus, ir tai yra normalu. Mes pamirštame, kad kūrybiškumo dovana nėra taip lengvai ugdoma, o dažniausiai ji yra arba ne. Todėl raginu nesielvartauti, o kreiptis į specialistą. Netarnaukite drabužiams, tegul jie tarnauja jums“, – šypsosi pašnekovė.
Drabužiai pagal siekius
Bet grįžkime prie įvaizdžio kaip kelio mūsų tikslų link. Kokie drabužiai turi atsirasti mūsų spintoje, jeigu norime kopti karjeros laiptais, ieškome antrosios pusės, o gal norime džiaugtis savo motinyste?
„Verslo moteriai svarbu atkreipti dėmesį į aiškias drabužių formas, siluetus, harmoningus spalvų derinius, be nereikalingų raštų.
Jeigu raštai yra, tegul jie bus geometriniai, o ne gėlėti. Tokioms moterims patariu rinktis natūralius atspalvius. Tiesa, jeigu norite aiškumo, aštrumo, rinkitės ryškius derinius. Jie traukia akį. Versle dominuoja vyrai, o juos ryškios spalvos, ryškūs akcentai traukia. Gali būti žemės spalvų drabužiai, bet ryškesnis makiažas ar manikiūras arba dominuojantis aksesuaras. Tik prisiminkite, kad akcentas turi būti vienas ar keli harmoningi – visada geriau mažiau nei pernelyg daug“, – pataria pašnekovė.
Pasak jos, net jeigu manote, kad įvaizdis išbaigtas, prieš išeidama iš namų dar kartą pažvelkite į veidrodį ir kritiškai įvertinkite, ar visi aksesuarai reikalingi, gal kažko vertėtų atsisakyti. „Drabužinėje gali būti penkios drabužių kapsulės, bet ta pati suknelė gali puikiai tikti ir verslo susitikimui, kai dėvima su švarku, ir pasimatymui, kai derinama su gražiais aukštakulniais, ryškiu lūpdažiu. Todėl visada patariu automobilyje turėti aukštakulnių porą, rankinėje – kelis lūpdažius, kvepalus. Nepraleiskite žavių gyvenimo akimirkų vien todėl, kad nesate joms pasiruošusi. Šiuolaikinė moteris yra visada pasiruošusi, jeigu prisimena vos kelias gudrybes“, – šypsosi L. Judickaitė.
Svarbi kiekviena detalė
Antros pusės ieškanti moteris turi prisiminti, kaip svarbu atskleisti savo moteriškumą. „Rinkitės gražaus kritimo audinių drabužius, švelnius. Derinkite priglundančius prie kūno su lengvai plazdančiomis detalėmis. Taip pat svarbu nepamiršti tinkamo apatinio trikotažo. Jeigu jis parinktas blogai, matysis ant prigludusių drabužių, per plonus audinius atskleis kūno netobulumus. Be to, gražūs apatiniai moteriai suteikia pasitikėjimo savimi. Net jeigu jų niekas nematys, jūs žinosite. Juk seksualius apatinius drabužius galima dėvėti po kuklia suknele, bet tuo pat metu jausti vidinę drąsą, jaustis labai moteriškai. Gerai jausitės su gražiai sutvarkytais nagais. Ir jeigu rankų nagus visi mato, kojų nagų žiemą nerodote, bet žinote, kad jie tvarkingi, o tai taip pat nuteikia pakylėtai. Kartais tiek nedaug reikia būti puikiai nusiteikus“, – pataria L. Judickaitė.
Dar vienas įvaizdis, apie kurį kalba pašnekovė, yra mamos įvaizdis. „Graži mama yra moteris, kuri džiaugiasi ir savimi, ir savo motinyste. Tokios mamos labai traukia akį.
Dažnai jos įsisuka į buitį, atiduoda save vaikams, šeimai, bet tegul nepamiršta savęs. Žinoma, mamoms stumdyti vežimėlį ar lakstyti paskui mažylį turi būti patogu, tad joms tinka kasdienis, sportinis stilius, bet prie patogių džinsų galima priderinti įdomesnę palaidinę, akcentinius kedukus. Nereikėtų pamiršti ir suknelių, nors ir jos turi būti patogios. Nepamirškite savęs, nes jeigu laiminga mama, yra laiminga šeima“, – sako L. Judickaitė.
Auginkite moterį savyje
Pašnekovė pataria didesnį dėmesį skirti ir proginei aprangai. „Žinoma, dabar į operą kai kurie žmonės ateina su darbine apranga, bet ar tikrai taip reikia? Mūsų gyvenime švenčių nėra daug, tad pasidarykime jas patys. Jeigu ateisite į operą gražiai apsirengę, tai jau yra dviguba šventė: pamatysite reginį ir jausitės pakylėtai, nes atrodysite nekasdieniškai, jausitės šventiškai“, – sako L. Judickaitė.
Pašnekovė pažymi, kad didesnes ar mažesnes šventes pirmiausiai reikia daryti sau. „Visada patariu auginti moterį savyje, ją mylėti, ja rūpintis. Auginkite savo savivertę, pasitikėjimą savimi, girkite save, džiuginkite kasdieniais komplimentais. Ir dabar jau kalbu ne apie drabužius, o apie emocinį komfortą. Saugokite savyje tą mažą mergaitę, kuri yra smalsi, auga ir atskleidžia sau vis naują pažinimą, kad ir kiek metų jums bebūtų. Auginkite savyje ne įnoringą princesę, kuri pildo kiekvieną savo užgaidą. Būkite karūnuotos, sąmoningai ir besąlygiškai mylėkite save ir kitus, nes per tai ateis kiti dalykai.Ta vidinė laimė mumyse visada spinduliuoja ir į išorę. Tokios moterys turi daug vidinės ir išorinės energijos, yra drąsesnės svajoti ir įgyvendinti savo svajones, o šalia jų laimingi jaučiasi ir aplinkiniai“, – tikina L. Judickaitė.
Ivona Jaroslavcevienė