Paskambino man mama ir pasidejavo, kad už sunkiai užgyventą butą valstybė mokestį nori uždėti. Teko raminti mamą, o tam, kad galėčiau kažką paguodžiančio pasakyti, teko šiek tiek apie tai pasidomėti.
Pirma, kol kas tas mokesčio projektas koreguojamas, taisomas ir jis dar nepriimtas.
Antra, svarbu suprasti, kaip tas mokestis bus skaičiuojamas.
Pagal pradinį įstatymo variantą, pagrindinis asmens gyvenamasis būstas, kuriame žmogus registruotas, nebūtų apmokestinamas, jei jis nėra itin didelės vertės ir 1,5 karto neviršytų savivaldybės vidutinės būsto vertės (medianos).
Finansų ministerijos ir Registrų centro duomenimis, 2021 m. nustatytos vertės nekilnojamojo turto (NT) mediana Biržų rajone buvo 6,22 tūkst. eurų. Taigi, pagal bazinį skaičiavimą (6,22 x 1,5), jei pagrindinio būsto mokestinė vertė nėra didesnė nei 9,33 tūkst., tuomet NT mokestis negresia. Dėmesio! Būtina atkreipti į žodžius „mokestinė vertė“. Tai nėra skaičius ar suma, kuri gaunama pardavus savo būstą ar už jį prašoma skelbime laikraštyje. Tą rodo rinkos vertė. O skaičius, kuriuo įvertintas Jūsų turtas ir nuo kurio yra skaičiuojami mokesčiai, yra mokestinė vertė.
Aš nustebau ją sužinojęs. Manau, nustebsite ir jūs. Dviejų kambarių buto, kuris Biržuose gali būti parduotas ir už 40 tūkst. Eur, mokestinė vertė gali būti ir 10 tūkst. Mokestinę vertę galima pasitikrinti internete: https://www.registrucentras.lt/masvert/paieska-un.
Galiausiai mokestis priklausytų nuo tarifo, kurį nustatyti galėtų pačios savivaldybės. Manoma, kad jis nebūtų didelis ir pradžiai galėtų siekti kelias dešimtąsias procento (pvz., 0,05 proc.).
Spėju, kad Biržuose dviejų kambarių būstai dėl šiuo metu paskaičiuotos mažos mokestinės vertės išvis nebūtų apmokestinami, o mokestis už trijų ar keturių kambarių būstą, kurio menama mokestinė vertė 12 tūkst., atrodytų taip: (12 tūkst. – 9,33 tūkst.) x 0,05 proc. = 1,3 Eur. Jei mokesčio tarifą savivaldybė pakeltų iki pusės procento, tai pagal pateiktą formulę mokestis jau siektų 13,35 eurus. Visos šios formulės ir lengvatos negaliotų antram, trečiam ar paskesniam turimam būstui.
Pati mokesčio valdymo idėja, kad tai būtų savivaldybių surenkami mokesčiai savo reikmėms, nėra bloga. Tačiau jei tas mokestis daugeliu atveju nebūtų mokamas, o tarifas taikomas nedidelis, tai mokesčio už pagrindinį būstą surenkama bus labai nedaug. Didelio tarifo uždėti niekas nenorės, nes tai politiškai labai neparanku ir rinkėjai to nepamirštų. Iš to kyla klausimas, ar išvis reikėtų apmokestinti pagrindinį ir vienintelį žmogaus būstą. Naudos mažai, tik keliamas susierzinimas ir tarsi primenama, kad visa našta užkraunama eiliniam šalies gyventojui.
Tuo tarpu antro, trečio ar n-tojo būsto apmokestinimas gal ir būtų logiškas.
Vidmantas Kutra