Biržuose – dar vienas įrodymas, kad rengiami planai, investuojama, o rezultatas – švelniai tariant, netobulas. Ir taip yra dėl to, kad kairė nežino, ką daro dešinė. Tokia situacija susiklostė Biržuose, P. Jakubėno – Respublikos gatvių sankirtoje.
Užsimerkia – ir eina
P. Jakubėno ir Respublikos gatvių sankryža, esanti netoli tilto per Apaščią, jau seniai žinoma automobilių vairuotojams. Mat iš P. Jakubėno gatvės dažnai išeina pėsti ar dviračiais važiuoti žmonės, kurie nori kirsti Respublikos gatvę, kuria vyksta intensyvus eismas. Kantresni laukia, kol pravažiuos automobiliai, o kiti, ypač vaikai, užsimerkia ir paskubomis neria per judrią gatvę priešais pat atvažiuojančią transporto priemonę.
Akivaizdu, kad judėjimas pro šią kelio atkarpą tik padidės. Šiuo metu baigiama P. Jakubėno gatvės rekonstrukcija. Joje jau įrengti pėsčiųjų ir dviratininkų takai, kurie P. Jakubėno gatve ateina iki Respublikos gatvės, o perėjus ją vėl tęsiasi iki A. Dauguviečio parko. Tad žmonių trauka didėja, dviratininkai važinėja asfaltuotais takais ir jų bei pėsčiųjų srautai bus dar gausesni. Tokiomis permainomis reikėtų tik džiaugtis, bet yra tik viena „smulkmena“ – per judriąją Respublikos gatvę nėra pažymėtos pėsčiųjų perėjos.
Kad iš šalutinės P. Jakubėno gatvės atkeliavus iki pagrindinės Respublikos nėra pėsčiųjų perėjos, jau buvo šnekama seniai, apie tai ne sykį rašyta spaudoje. Artėdami automobiliai gali nutrenkti skubantį kirsti Respublikos gatvę žmogų, ypač žioplinėjančius vaikus.
Klausimas, ar šioje vietoje neplanuojama įrengti pėsčiųjų perėjos, jau seniai keliamas įvairiais lygiais. Bet jis taip ir lieka kyboti ore.
Eiti iki artimiausios perėjos
ŠR dar kartą klausia: ar ką nors daro Savivaldybė, kad būtų išvengta pavojaus žmonių sveikatai bei gyvybei?
Biržų rajono savivaldybės vicemeras, Saugaus eismo komisijos pirmininkas Steponas Staškevičius sakė, kad dėl pėsčiųjų perėjos įrengimo šioje vietoje klausimas jau buvo sprendžiamas praėjusiais metais.
Kadangi kelias yra ne Savivaldybės, o VIA Lietuva nuosavybė, jiems buvo užduotas klausimas dėl galimybės įrengti pėsčiųjų perėją.
Gautas kelio savininko atsakymas, kad pėsčiųjų perėjos įrengiamos, jei numatyti kelio rekonstrukcijos darbai. O šioje vietoje jie nenumatyti.
Be to, pasak S. Staškevičiaus, pagal pėsčiųjų perėjų įrengimo taisykles šioje vietoje perėją įrengti sudėtinga, nes ji eitų šalia tilto. O automobilių spūstys ant įrengimų nerekomenduojamos.
„Kiekvienas eismo dalyvis turi laikytis saugaus eismo taisyklių. Tad gali pereiti gatvę artimiausioje pėsčiųjų perėjoje – prie parduotuvės „Norfa“ arba šviesoforo šalia Vytauto gatvės. Žinoma, pėstytis turi teisę pereiti gatvužę ir ne pėsčiųjų perėjoje, bet privalo būti atsargus“, – sakė S. Staškevičius.
Vicemeras mano, kad šioje vietoje prie kelio reikėtų įrengti kokius nors kelio ženklus, įspėjančius vairuotojus ir pėsčiuosius, kad vieta pavojinga. Tačiau jis dar nežino, kokie tai ženklai turėtų būti.
Taigi, valstybės tarnautojo pasiūlymas nueiti ar nuvažiuoti iki artimiausios pėsčiųjų perėjos skamba kurioziškai. Kodėl tokių saugaus eismo subtilybių nebuvo numatyta tiesiant takus? Kuris einantis ar važiuojantis naujaisiais takais ieškos pėsčiųjų perėjos, esančios už kelių šimtų metrų?
Turistams ir atostogautojams reikėtų po Biržus vaikščioti, kai gatvėje mažiau mašinų?
Ką apie šią situaciją kalba Biržų savivaldybės administracijos direktorė Jurga Bagamolovienė?
Direktorė irgi šneka apie tai, kad Respublikos gatvė yra ne Savivaldybės dispozicijoje, tad ką administracija gali padaryti, tai tik parašyti raštą VIA Lietuva dėl galimybės įrengti pėsčiųjų perėją.
„Čia ta situacija, kad kai kuriais atvejais gerai būtų, jog kai kurie keliai pereitų Savivaldybės žinion. Tada būtų galima elgtis taip, kaip mes matome geriau“, – sakė J. Bagamolovienė.
O kur buvo Savivaldybė, kai projektavo pėsčiųjų ir dviratininkų taką? Ar nematė, kad jis kirs Respublikos gatvę? Ar nežinojo, kad kelininkai draus prie tilto įrengti pėsčiųjų perėją?
Administracijos vadovė sakė paaiškinsianti kaip biurokratė: „Techninis gatvės rekonstrukcijos projektas buvo parengtas. Jį atliko žmonės, turintys teisę tai daryti. Po to jį peržiūrėjo ekspertai. Visus derinimo etapus projektas praėjo“. Projektai buvo rengiami, kai rajonui vadovavo kiti asmenys.
Pašnekovė mano, kad pėstieji ir dviratininkai vis tik sugebės kirsti Respublikos gatvę. Jai atrodo, kad yra laikas, kai ji būna faktiškai tuščia. Didesnis intensyvumas gatvėje yra turgaus dienomis, rytais ir po darbo. Tad pėstieji ir dviratininkai galbūt sugebės sulaukti laiko, kai eismas bus ne toks intensyvus. Kitaip tariant, Į Biržus atostogauti atvykę svečiai ar turistai turėtų vaikščioti ar važinėti, kai eimas ne toks intensyvus?
Biržų rajono savivaldybės Statybos ir infrastruktūros skriaus vedėjas Giedrius Neviera sakė, kad ką iš jų pusės galima padaryti, tai dar kartą Savivaldybės vardu kreiptis į valstybinės reikšmės kelio valdytojus – VIA Lietuva.
„Gal bus pasikeitusi jų nuomonė, gal perėją ir padarys. Bet intensyvumas vertinamas pagal metodiką. Tad neatmestina, kad jie nuspręs, jog čia eismas per menkas, kad būtų galima įrengti pėsčiųjų perėją“, – sakė G. Neviera.
Taigi, kaltų nėra. Kodėl vertinimai, skaičiavimai nebuvo atlikti prieš projektuojant pėsčiųjų takus, irgi nežinia. O žmonių sveikatai ir gyvybei pavojų keliantys eismo įvykiai šioje vietoje lieka tarsi užprogramuoti.