Taigi ir vėl po trumpos pertraukos tęsiu pasakojimą apie Biržų tarpukario transportą bei tuos iškilius žmones, kurie vienokiu ar kitokiu būdu paminėti mūsų krašto istorijos puslapiuose.
Jeigu anksčiau rašiau apie pirmuosius Biržų apskrities automobilių ir autobusų savininkus bei vairuotojus, tai dabar atėjo laikas motociklų istorijai. O ją pradėsiu nuo vienos biržietės ir gan keistoko motorinio dviračio…

Jeigu automobilius vairuojančių moterų pavardės Biržų apskrities registracijos dokumentuose šmėkščioja jau nuo 1927-ųjų, tai motociklus vairuojantys vyrai ilgą laiką buvo vienvaldžiai. Bet viską pakeitė 1936-ieji, kai pirmą kartą dokumentaliai buvo paminėta moteris, vairuojanti motorinį dviratį.
Taigi, ta pirmoji Biržų apskrities motociklininkė – biržietė Katrė Mikelėnaitė. Motociklu, o tiksliau, motoriniu dviračiu ILO ši moteris pradėjo važinėti Biržų gatvėmis 1936-ais metais. Galbūt per valdininkų neapsižiūrėjimą, o gal dėl aiškių taisyklių nebuvimo šios panelės turima dviratė transporto priemonė tais metais buvo registruota kaip paprastas dviratis ir jai išduotas registracijos numeris 425. Bet kitais – 1937-aisiais – buvo susigriebta ir nuo tada ši „birbynė“ jau buvo registruojama bei oficialiai įvardijama ne motoriniu dviračiu, bet motociklu. Ir netgi kaip rimtam motociklui kasmet buvo tikrinama jo techninė būklė bei išduodamas Biržų miesto savivaldybės registracijos numeris (lentelė).

Tiesa, 1937 metais techninis ekspertas, išduodamas registracijos lentelę su užrašu B10, motociklą pripažino tinkamu tik su išlyga – „važinėti su sąlyga, jei padarys garsinę signalizaciją ir įtaisys šviesas“. O jau 1938 metais šis lengvasis motociklas kasmetinę techninę apžiūrą praėjo be jokių problemų ir tik registracijos lentelės numeris iš 10-o, buvo pakeistas į 18-ą. Beje, iš dviračio į motociklą pervardintas šios transporto priemonės statusas įpareigojo jos vairuotoją įgyti motociklisto pažymėjimą, kuris, išlaikius egzaminus, panelei Katrei buvo išduotas 1937 m. gegužės 14 d.
O dabar šiek tiek apie tą keistą motorinį dviratį ILO, kurį 1936-1938 metais Biržuose vairavo Katrė Mikelėnaitė. Jo svoris – 30 kg, padangų dydis – 28 x 1,75, variklio Nr. 1596247, variklio tūris – 60 cm3, variklio galingumas – 1,25 AG, cilindrų skaičius – 1, tuometinė kaina – apie 400 litų ir buvo jis pagamintas Vokietijoje.


Jeigu apie šį mažylį motociklą, jo registraciją ir technines galimybes pavyko sužinoti gan nemažai, tai apie jo vairuotoją – beveik nieko.
Pagal Biržų r. savivaldybės Jurgio Bielinio viešosios bibliotekos nuorodą, Mikelėnaitė Katrė (1897–1970) – evangelikų reformatų kuratorė ir pienininkė. Daugiau informacijos apie šią Biržų motociklininkę kaip ir nepavyko rasti, bet… mano nuostabą sukėlė tas faktas, kad 1937 metais pateikdama prašymą savo transporto priemonės registracijai, kaip gyvenamą vietą panelė Katrė nurodė ne gatvę, ne namą, o konkrečią įstaigą – Biržų ligoninę. Sutikite, tokį adresą galėjo deklaruoti tik ligoninės darbuotojai arba jų šeimos nariai.
Žinant, kad tuo metu Biržų apskrities ligoninei vadovavo daktaras, žymus visuomenės veikėjas, mokslininkas, laikraščio „Biržų žinios“ įkūrėjas ir redaktorius Jokūbas Mikelėnas, viskas atsistoja į savo vietas. Pasirodo, kad Katrė Mikelėnaitė, Stanislovo duktė, buvo Dr. Jokūbo Mikelėno sesuo ir gyveno kartu su gydytojo šeima Biržų ligoninėje. Kur dirbo, kuo užsiėmė, išsiaiškinti nepavyko, nors 1937 m. užpildytame pareiškime Biržų savivaldybei Katrė Mikelėnaitė pažymėjo, kad jos vairuojamas motorinis dviratis bus naudojamas tarnybos reikalams.
Pavyko sužinoti tik tiek, kad besibaigiant Antrajam pasauliniam karui, Katrė Mikelėnaitė kartu su brolio šeima iš Biržų pasitraukė į Vokietiją, o iš ten 1949 m. rugsėjo 11 d. atvyko į JAV. Mirė 1970 metais Čikagos priemiestyje Bervine. Palaidota brolio Jokūbo Mikelėno kape Lietuvių Tautinėse kapinėse Čikagoje.
Publikuojami dokumentai gauti iš Lietuvos centrinio valstybės archyvo fondų.
Egidijus Einoris






