Biržų autobusų parko direktoriaus marketinginiais vadinami sprendimai kelia minčių apie savivaldybės valdomos įmonės konsultantus.
Akcininkams išplatintas ir kone tuo pačiu metu viename rajono laikraštyje pagarsintas Biržų autobusų parko direktoriaus Mariaus Šerno laiškas sulaukė atgarsių. Politikų delsimu pritarti dar vienos paskolos ėmimui ir sunkvežimių pirkimui nusivylęs įmonės vadovas pranešė paliekantis pareigas. Laišką gavo 25 savivaldybės tarybos nariai ir vykdomoji rajono valdžia.
Pagarsinta žinia, kad direktorius išeina iš darbo, sukėlė įvairių reakcijų. Viena jų – nustebimas, kad iki šiol rajono vadovų ir politikų tarsi globotas savivaldybės valdomos įmonės vadovas atrodo įžeistas ir skundžiasi politikais, kad šie nenori pritarti naujų autobusų įkeitimui už dar vieną banko paskolą.
Sulaukta informacijos ir iš įmonei galimai artimos darbuotojų aplinkos. Autobusų parke dirbę ir iš darbo atleisti žmonės seka situaciją, o su jais žiniomis dalijasi įmonėje vykstančius procesus matantys darbuotojai. Jų minėti kai kurie faktai sukėlė svarstymų, kad įmonės direktorius galimai ne iki galo sąžiningai elgiasi. Tiksliau, direktoriaus viešai formuojama nuomonė apie įmonę ne visai atitinka jo veiksmus. Galima manyti, kad jaunam vadovui įtaką stengiasi turėti ir konsultantai – viešumoje gynėjo vaidmens besiimantys tam tikrų tikslų turintys asmenys.
Pirktas sertifikatas ir realybė
Žinia apie Biržų autobusų parko direktoriaus sprendimą išeiti iš darbo pasirodė kitą rytą, kai tik išvakarėse M. Šernas Biržų savivaldybės tarybos sekretoriatui nusiuntė akcininkams (tarybos nariams) skirtą laišką.
Laiškas sekretoriate gautas spalio 10 dieną 15.15 val., o tarybos nariams išsiųstas 16.48 val.
O spalio 11 dieną rajono laikraščio pirmajame puslapyje jau buvo išspausdinta žinutė „Pasiprašė iš darbo“.
Kone tuo pačiu metu laikraštį leidžiančios bendrovės direktorius socialiniuose tinkluose jau platino naujieną apie Biržų autobusų parko įgytą sertifikatą. Žinią lydėjo komentarai, kuriuose apgailestauta dėl jauno, iniciatyvaus žmogaus žlugdymo.
Sertifikato įsigijimo iniciatoriai ir rajone dirbantys verslininkai minėtą faktą vertina skirtingai. Verslo žmonės žino, kad sertifikatus dalijanti įmonė užsiima verslu.
„Įvertinę pateiktus finansinius rezultatus, informuojame, kad Jūsų įmonė atitinka STIPRIAUSI LIETUVOJE 2022 kriterijus ir gali būti sertifikuojama. „Stipriausi Lietuvoje 2022“ sertifikatas – tai tvirto ir iššūkius sėkmingai įveikiančio verslo ženklas“, – rašo sertifikatus už mokestį įsigyti siūlanti įmonė.
Specialiu siūlymu vadinamame laiške informuojama, kad sertifikato kaina – 254 Eur plius PVM.
Už tokią sumą nusipirkus sertifikatą, jį įrėminus ir pakabinus matomoje vietoje ar išplatinus viešumoje esą galima sustiprinti pasitikėjimą savo įmone, pademonstruoti nepriekaištingą reputaciją ir ypatingą atsparumą, stiprinti patikimo verslo partnerio įvaizdį ir pan.
Kaip rodo Biržų autobusų parke atliktas auditas, įmonėje situacija sudėtinga ir rizikinga. Tad ką pirktu sertifikatu nori parodyti vadovas ir galimi jo konsultantai?
Laiške akcininkams apie drastiškas taupymo priemones rašantis ir šiuo klausimu ŠR kalbintas įmonės direktorius M. Šernas mano, kad sertifikatas yra svarbi marketingo dalis.
„Taip, esame sertifikatą užsisakę“, – patvirtino direktorius. Jo manymu, tokį pažymėjimą nelengva gauti nedidelėms keleivių pervežimo įmonėms. Todėl sertifikatą direktorius laiko reikšmingu marketinginiu ženklu. Įmonė yra gavusi sąskaitą už sertifikatą.
Tik liudijimas, kad paskolos mokamos
Kitokios nuomonės apie sertifikatą laikosi savivaldybės vadovai.
Įmonės akcininko teisėms atstovaujanti administracijos direktorė Irutė Varzienė mano, kad įmonės įsigytas sertifikatas yra klaidinančio pobūdžio. Direktorės asmenine nuomone, stiprios įmonės turėtų būti sertifikuojamos ne už tai, kad laiku mokamos palūkanos už paskolas.
Sykiu direktorė I. Varzienė teigė, kad direktorius pats turi spręsti, ar tai naudinga įmonei, ir tokio sprendimo neprivalo derinti nei su direktore, nei su steigėju.
Meras Vytas Jareckas laikosi nuomonės ir akcentuoja, kad tokie sertifikatai savivaldybei tikrai įspūdžio nedaro ir nereikalingi.
„Mes turime savivaldybės kontrolierius, kurie konstatuoja tikrą finansinę padėtį bei rizikas, todėl sertifikatai iš kreditorių įmonės mums nereikalingi. Manau, kad ir šį žingsnį direktorius padarė pagal kažkieno rekomendacijas, nors, mano manymu, geriau tuos tris ar keturis šimtus eurų panaudoti, pavyzdžiui, įmonės vairuotojams skatinti ar kitoms reikmėms“, – kalbėjo meras V. Jareckas.
Rajono vadovo manymu, ir laišką akcininkams bendrovės direktorius M. Šernas galėjęs parašyti konsultuojamas tam tikrų asmenų iš šalies.
„Gali būti, kad tai buvo spontaniška direktoriaus reakcija į tikėtinai neigiamas kontrolierės išvadas dėl paskolos, tačiau keista, kad direktorius savo ketinimo nepasakė tiesiai man ar administracijos direktorei, su kuria nuolat bendrauja“, – kalbėjo meras. Jis akcentavo, kad iki šiol M. Šerno iniciatyvos buvo palaikomos, jo pastangos vertintos. Tačiau paskolų rizika turinti ribas, kurias vertino auditoriai.
Meras V. Jareckas ir administracijos direktorė I. Varzienė sakė antradienį susitikę su bendrovės Biržų autobusų parkas direktoriumi M. Šernu. Jis išklausytas, direktoriui pasiūlyta tęsti darbą. M. Šernas šiuo metu atostogauja, apie savo galutinį sprendimą jis turėtų informuoti grįžęs į darbą.
Kiek kainuoja paslauga?
Ar galimi konsultantai ir Biržų autobusų parko gynėjais nuo rajono valdžios besidedantys asmenys iš tikro nesinaudoja įmone?
Pavyzdžiui, laikraščio „Biržiečių žodis“ leidėjai. Šį laikraštį po rajoną išvežioja Biržų autobusų parko transportas mainais už skelbimus.
„Mes turime specialiai siųsti automobilį, nors kartais kaimuose neturime jokių reikalų“, – kalbėjo parko darbuotojas.
„Taip, mes vežame po visą rajoną laikraštį. Ne autobusais. Tą daro mūsų tiekėjai, su reikalais per mėnesį pravažiuojantys daugybę kilometrų“, – patvirtino M. Šernas.
Į ŠR klausimą, ar direktorius nemano, kad tokiu būdu bendrovė yra tiesiog išnaudojama, M. Šernas atsakė: „Manęs to daryti su ginklu nevertė“.
Mainais už du kartus per savaitę leidžiamo laikraščio išvežiojimą užsakovas įsipareigojęs kiekviename laikraščio numeryje dėti reklamą.
Kodėl išskirtinės sąlygos buvo pasiūlytos būtent viešojo intereso gynėjais besivadinančio laikraščio „Biržiečių žodis“ leidėjams, M. Šernas atsakė, kad buvęs toks leidėjo prašymas.
Sutartis dėl laikraščių vežiojimo, pasak direktoriaus M. Šerno, netrukus bus nutraukta, nes jis ir įmonės teisininkė esą supratę, kad tokie mainai yra nelygiaverčiai.
Ant vieno Biržų autobusų parko autobuso yra ir UAB „Šiaurės rytai“ reklama. Ji parengta Biržų autobusų parko siūlymu. Įmonės direktorius tikino, kad tokiu būdu reklamuotis pasiūlyta abiejų laikraščių leidėjams, tačiau „Biržiečių žodis“, norėjęs reklamuoti ir koncertą ant dviejų autobusų, vėliau ketinimo atsisakęs. Apie leidėjams itin aktualią laikraščių išvežiojimo paslaugą, dėl kurios susitarta su „Biržiečių žodžiu“, M. Šernas „Šiaurės rytams“ neužsiminė.
Įmonės „Šiaurės rytai“ lėšomis ant vieno autobuso buvo įrengta laikraščio reklama. Dėl jos Biržų autobusų parkas neturi jokių papildomų sąnaudų, o kiekvieną mėnesį „Šiaurės rytuose“ spausdinami minėtos įmonės skelbimai. Mainai vyksta pagal dvišalę sutartį.
K. Isako atsakymai
Apie sunkiai besiverčiančios savivaldybės įmonės teikiamas paslaugas ŠR pateikė klausimus UAB „Biržiečių žodis“ direktoriui Kęstučiui Isakui.
„Ar tiesa, kad Jūsų vadovaujamos bendrovės leidžiamą laikraštį „Biržiečių žodis“ po rajono kaimus UAB Biržų autobusų parko transportu išvežioja minėtos įmonės darbuotojai? Ar tai yra daroma mainais už įmonės reklamą laikraštyje „Biržiečių žodis“? Ar manote, kad tokie mainai (periodinio leidinio išvežiojimo paslauga už skelbimus) yra lygiavertė?“
K. Isakas atsakė: „UAB „Biržiečių žodis“ turi bendradarbiavimo sutartį su UAB „Biržų autobusų parkas“ dėl laikraščio „Biržiečių žodis“ išvežiojimo po kaimų parduotuves, tačiau savivaldybės įmonė tai daro tik kartą per savaitę ir veža laikraščius tik į 4 Biržų rajono kaimus. Kitus taškus ir kitu laiku laikraščių išvežiojimą aptarnauja kitos įmonės (jos išvežioja daugiau nei 95 procentus savaitinio laikraščio kiekio). Už suteiktas paslaugas „Biržų autobusų parkas“ išstato UAB „Biržiečių žodis“ sąskaitas.
Bendradarbiavimo sutartyje numatyta, kad UAB „Biržų autobusų parkas“ turi galimybę talpinti savo paslaugų reklamą ir skelbimus (dėl grafikų pasikeitimo, maršrutų ir t.t.) laikraštyje „Biržiečių žodis“, tuo pačiu informuodamas visuomenę. Už viešinimo paslaugas UAB „Biržiečių žodis“ išstato sąskaitas UAB „Biržų autobusų parkas“.
Tiek laikraščių išvežiojimas, tiek reklama – yra paslaugos, turinčios savo kainą ir vertę, kuri atsispindi išstatomose už paslaugas sąskaitose.“