Autobusų parko mirtį pranašavęs įmonės direktorius savivaldybės paprašė pusantro milijono ir išvyko atostogų. Politikai atrodė apstulbinti. Kilo abejonių, kad ne visi ir valdančiosios koalicijos tarybos nariai žino tiek, kiek mero komanda.
Ką priemiesčio keliais veš 50 vietų elektrinis autobusas?
Praėjusią savaitę vykusiame Biržų rajono savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkėje nebeliko iš anksto numatyto ir komitetuose svarstyto klausimo. Tai buvo mero teikiamas sprendimo projektas dėl pritarimo alternatyvių degalų naudojimo viešojo transporto sektoriuje Biržų rajono savivaldybėje.
Tarybai siūlyta pritarti, kad savivaldybės valdoma įmonė Biržų autobusų parkas teiktų finansavimo paraišką 1,58 mln. Eur vertės projektui. Iš minėtos sumos 1,5 mln. Eur būtų skirta įsigyti autobusams, o 80 tūkst. – įkrovimo stotelėms. Savivaldybė privalo užtikrinti dalies išlaidų (665 tūkst. Eur) padengimo garantijas. Biržų autobusų parkas pirktų penkis naujus elektra varomus autobusus – du didelius (talpinančius 50 keleivių) ir tris mažesnius – 20 vietų. Šitie autobusai turi būti skirti tik miesto bei priemiesčio reisams – toks projekto reikalavimas. Didžiųjų autobusų kaina prasideda nuo 320 tūkst Eur, mažųjų – nuo 200 tūkst. Eur.
Susisiekimo ministerijos valdoma programa skirta žaliojo kurso krypčiai ir suteikia savivaldybių vežėjams teisę į finansavimą įsigyjant aplinkai netaršius autobusus bei jų įkrovimo priemones. Programoje numatomas 100 proc. įkrovimo stotelių finansavimas. Vienu pakrovimu autobusas gali nuvažiuoti 300 kilometrų.
Absurdas ir nepagarba steigėjui?
Socialinio vystymo komitetas buvo tik informuotas apie būsimą sprendimą, o diskusijos prasidėjo jau Ekonomikos ir finansų komitete. Komiteto pirmininkas socialdemokratas Audrius Jukna siūlomą sprendimą vadino absurdu ir nesusipratimu, konservatorė Irutė Varzienė – nepagarba tarybai.
Tarybos nariams kilo abejonių dėl autobusų dydžio, jų panaudojimo paskirties bei efektyvumo, dėl elektra varomo transporto važiavimo žvyruotais priemiesčio keliais ir pan.
Projektą pristačiusiai savivaldybės Strateginio planavimo ir turto valdymo skyriaus vedėjai Zitai Marcinkevičiūtei teko išklausyti priekaištus dėl projekto skubaus „stūmimo“, įmonės vadovo transliuotų ankstesnių nuostatų, kad nereikia didelių autobusų ir pan.
Kilo daugybė klausimų, į kuriuos atsakymą tarybos nariai norėjo išgirsti iš savivaldybės valdomo Biržų autobusų parko direktoriaus Mariaus Šerno. Tačiau direktoriaus nebuvo – pranešėja Z. Marcinkevičiūtė informavo, kad vadovas atostogauja. Pasak vedėjos, direktorius negalintis posėdyje dalyvauti ir nuotoliniu būdu. Projekto teikimas finansavimui jau „degantis“, o anksčiau jo teikti nebuvo galima – konsultantai išvadas pateikę tik penktadienį. Komitetas posėdžiavo antradienį.
Kilo tikra erzelynė. Aktyviausias buvo ir pagrįstas abejones reiškė komitetui vadovaujantis verslininkas A. Jukna. Nuostabą išsakė opozicinių frakcijų atstovai. UAB „Biržiečių žodis“ direktorius K. Isakas priminė autobusų parko vadovo M. Šerno rajono laikraštyje „ Biržiečių žodis“ išsakytas mintis apie artėjančią regioninių įmonių išnykimą. Dėl to kalta esanti šalies politika.
„Aš net jaučiuosi kaltas, kad atsinaujinome. Atrodo, geriau reikėjo sekti politika – nuvažiuoti į „dugną“. Tada bent būtų buvęs pavyzdys, kad su sistema yra kažkas blogai“, – neseniai viešai ironizavo M. Šernas minėtame laikraštyje.
„Jeigu nepritarsim, kiti pasiims“, – sprendimą palaikyti paragino socialdemokratė Audronė Garšvaitė. Konervatorei I. Varzienei paklausus nuomonės vedėjos Z. Marcinkevičiūtės, pasigirdo atsakymas, kad pritarti reikėtų, tik gal dviejų didelių autobusų nereikėtų.
„Tai gerai, kad direktorius dar šešių milijonų nepaprašė“, – be užuolankų rėžė komiteto pirmininkas A. Jukna.
„Kad ir pats direktorius nedega tuo noru. Jo nuostata – darykit, kaip norit“, – pareiškė pranešėja Z. Marcinkevičiūtė, aršiai verdant diskusijoms ir piktinantis įmonės vadovo M. Šerno požiūriu bei nepagarba akcininkui. Posėdyje dalyvavęs meras Kęstutis Knizikevičius bei jo komanda aiškesnės nuostatos neparodė.
Komitetas sprendimo nepriėmė.
Daro tai, ko nori savivaldybės vadovai?
Autobusų parko vadovo elgsenos priežastys paaiškėjo Teritorinio vystymo ir aplinkos apsaugos komiteto posėdyje. Šį kartą posėdyje nuotoliniu būdu dalyvavo ir pats Biržų autobusų parko direktorius M. Šernas. Su akcininko atstovais politikais jis kalbėjosi važiuodamas automobiliu.
Pasak direktoriaus, jau metų pradžioje apie kvietimą dalyvauti projekte perkant autobusus jis informavęs savivaldybę. Vėliau projekto galimybė ne sykį aptarta su savivaldybės vadovais – kalbėta su meru, administracijos direktore. M. Šernui buvę pasakyta rengti dokumentus ir dalyvauti projekte.
„Tai ar nebus taip, kad elektromobilius reikės su dyzeliniais traktoriais traukti“, – su šypsena replikavo komiteto narys „valstietis“ Audrys Šimas.
Direktorius M. Šernas leido suprasti, kad iš siūlomo sprendimo ir elektra varomų autobusų jis nieko itin gera nesitikintis. Vienas didelis autobusas galėtų važinėti Biržų mieste, o kitas – nebūtinai, tačiau galbūt vyktų į Panevėžį, nes ir šis reisas traktuojamas kaip priemiestinis.
„Turime vieną žemagrindį, tai jis trumpesnes distancijas įveikia. Pamėginom ir į Nemunėlio Radviliškį, Pučiakalnę važiuot – pravažiuoja, stebuklų nėra. Ar tikslinga tokius autobusus pirkti, tai čia jau klausimas… Mes esame operatoriai – man pasakyta, savivaldybės vadovai to nori, tai aš dokumentus rengiu ir teikiu“, – pasakė direktorius M. Šernas Teritorinio vystymo ir aplinkos apsaugos komiteto posėdžio dalyviams.
Klausimų nebekilo, komiteto pirmininkas demokratas Dalius Drevinskas padėkojo atostogaujančiam direktoriui už dalyvavimą. Komitetas sprendimo nepriėmė.
Sprendimas atitolintas, abejonių šleifas liko
Prieš savivaldybės tarybos posėdį gauta informacija, kad minėto klausimo dėl autobusų įsigijimo darbotvarkėje nebus.
Ketinimo dalyvauti projekte ir pirkti autobusus kol kas neatsisakyta, tačiau sprendimas kol kas „nedega“.
„Pasikonsultavus su agentūra dėl nuosavo įnašo projektui užtikrinimo, nuspręsta su paraiška pateikti išrašą iš savivaldybės strateginio plėtros plano, kuriame numatytas netaršių viešojo transporto priemonių įsigijimo projektas. Klausimas bus teikiamas svarstyti rugsėjo mėnesį įvyksiančiame tarybos posėdyje, jau turint parengtą investicijų projektą su galutiniais skaičiavimais“, – informavo savivaldybės tarybos sekretorė Neringa Balčiūnienė.
Kokius autobusus ir kiek jų pirkti, politikai vėl svarstys jau dalyvaujat ir įmonės direktoriui bei, tikėtina, išsigryninus valdančiosios koalicijos politikų pozicijoms.