• Prenumerata
  • Reklama
  • Taisyklės
  • Kontaktai
Ketvirtadienis, 26 birželio, 2025
No Result
View All Result
Biržų laikraštis "Šiaurės Rytai"
  • Pradinis
  • Aktualijos
    • Biržų naujienos
    • Kaimas
    • Verslas
    • Kriminalai
    • Sveikata
    • Sportas
    • Linksmieji tyrimai
  • Nuomonės
    • Komentarai
    • Politikų tribūna
    • Piliečių balsas
    • Atgarsiai
    • Jaunimo balsas
  • Žmonės
  • Kultūra
    • Kultūros įvykiai
    • Švietimas
    • Projektai
    • Jungtys
    • Laikas su Dievu
    • Bulvaras
    • Konkursai
  • Renginiai
  • Skelbimai
  • Kontaktai
  • Naudinga
  • Pradinis
  • Aktualijos
    • Biržų naujienos
    • Kaimas
    • Verslas
    • Kriminalai
    • Sveikata
    • Sportas
    • Linksmieji tyrimai
  • Nuomonės
    • Komentarai
    • Politikų tribūna
    • Piliečių balsas
    • Atgarsiai
    • Jaunimo balsas
  • Žmonės
  • Kultūra
    • Kultūros įvykiai
    • Švietimas
    • Projektai
    • Jungtys
    • Laikas su Dievu
    • Bulvaras
    • Konkursai
  • Renginiai
  • Skelbimai
  • Kontaktai
  • Naudinga
No Result
View All Result
Biržų laikraštis "Šiaurės Rytai"
No Result
View All Result

Kas bendro tarp skaidrių viešųjų finansų ir piliečių noro mokėti mokesčius?

Šiaurės Rytai Autorius: Šiaurės Rytai
2023-11-07
in Nuomonės, Komentarai
Share on FacebookShare on Twitter
Robertas Dargis, verslininkas

Diskusijoms dėl nekilnojamojo turto (NT) mokesčio įgaunant vis spartesnį pagreitį norom nenorom prisimeni posakį: „Reikia išminties suprasti, kad reikėtų mokytis iš kitų klaidų, kad neišradintumėme dviračio kiekvieną kartą. Pasimokius iš kitų patirties gali sutaupyti laiko ir išvengti nereikalingų klaidų.“

Išmintingas valstybės valdymas yra ne tik gebėjimas priimti teisingus sprendimus, bet ir gebėjimas, o šiuo atveju jis yra itin svarbus, suprantamai paaiškinti, kodėl jis priimamas ir kokią grąžą jis duos piliečiui. Kiekvienas politikų siūlomas mokesčių pakeitimas, ypač jeigu jis paliečia žmogaus kišenę, yra priimamas labai asmeniškai, todėl politikai turi ne tik kalbėti populistiniais šūkiais, bet labai paprastai ir aiškiai pagrįsti savo sprendimus ir jų tikslus, neapsiribojant visus atstumiančiu verdiktu, kad reikia surinkti biudžetą.

Taigi, grįžkime prie paties NT mokesčio koncepto ir šio mokesčio priėmimo istorijos. Pats mokestis yra teisinga idėja ir tokį mokestį turi daugelis ES valstybių, bet tai, kaip jis buvo pateiktas, nužudė visą šio mokesčio idėją. Prisiminkime, kaip prasideda mokesčio autorių pasisakymai: „iš mokesčio tikimasi surinkti”, „mokesčio tikslas yra papildyti savivaldybių biudžetą“. O juk tai realiai net ne mokestis – tai mūsų visų atsiskaitymas su savivaldybe, kad ji užtikrintų mums gyvenimo kokybę: išvalo kiemą, nukasa sniegą, prie namo pakloja asfaltą, užtikrina, kad vaikai turėtų mokyklas ir darželius. Juk neprotestuojame, kai kas mėnesį savivaldybei mokame už šiukšlių išvežimą, nes tai mums atrodo logiška, tad prie tos pačios logikos turi būti einama ir su NT mokesčiu. Nepaneigsi, kad kiekvienas nori gyventi tvarkingame kieme su sutvarkytu įvažiavimu, apšviestom gatvėm ir nušienauta žole aplink.
Visame šiame užvirtame šaršale mes pamiršome dar du labai svarbius aspektus.

Pirma, mokestis turi būti visuotinis, t.y. jis turi būti privalomas ne tik fiziniams asmenims, bet ir valstybės institucijoms, savivaldybėms, mokslo įstaigoms, religinėms bendruomenėms ir pan. Juk ir joms, kaip ir gyventojams, yra teikiamos tokios pat paslaugos. O be to, tai būtų puikus pretekstas kelerių metų bėgyje susioptimizuoti savo turimą perteklinį nekilnojamąjį turtą. Juolab kad daugelis valdytojų dalį turimo turto nuomoja ir gauna pajamas. NT mokesčio principas paprastas – nesvarbu, koks pastatas, kas jo savininkas, kelintas tai jo turto vienetas, bet kiekvienas jų naudojasi savivaldybės kuriama ir išlaikoma infrastruktūra ir už tai reikia mokėti.

Antra, turime pasiūlyti ne tik mokesčio surinkimo mechanizmą, bet ir užtikrinti šių pinigų panaudojimo skaidrumą. Turi būti pilna atskaitomybė, kad žmonėms nekiltų nė menkiausia abejonė, kad surinktos lėšos yra leidžiamos pagal paskirtį ir skaidriai. Visi puikiai suvokiame, kad politikai su čekiukų skandalais ir jų reakcija į paviešintus faktus visiškai sužlugdė žmonių pasitikėjimą. Dauguma dabar jau netiki, kad jų sumokėti mokesčiai yra panaudojami atsakingai pagal paskirtį ir skaidriai. Atgauti žmonių pasitikėjimą ir tuo pačiu skatinti juos mokėti mokesčius bus ilgas ir sudėtingas procesas, kuris yra galimas tik vienu atveju – užtikrinant visišką pinigų panaudojimo aiškumą ir viešumą.

Pirma, mokestis turi būti visuotinis, t.y. jis turi būti privalomas ne tik fiziniams asmenims, bet ir valstybės institucijoms, savivaldybėms, mokslo įstaigoms, religinėms bendruomenėms ir pan.

Dabar apie patį mokesčio dydį ir jo rėžius. Mokestis turi būti kuo paprastesnis ir suprantamas visiems, turi būti privalomas visiems, turintis kuo mažiau išimčių ir minimalus. Manau, būtų verta pagalvoti apie sandorio mokestį, kuris būtų ne toks skausmingas ir nekeltų tiek diskusijų. Daugelis ES valstybių turi sandorio mokestį, kuris mokamas sudarant NT įsigijimo sandorį. Jis yra sumokamas vieną kartą nuo sandorio vertės, o metinis mokestis ateityje jau yra labai nedidelis, kaip kad mokant už šiukšlių išvežimą. Tai užtikrina skaidrų procesą, taip pat aiškų ir paprastą administravimą.

Politikai turi suvokti paprastą dalyką – jeigu mokestis bus aiškus ir nedidelis, tai žmogui bus paprasčiau jį susimokėti, nei galvoti, kaip nuo jo pabėgti.
Jau 20 metų kalbame apie tai, kad turi būti įvestas visuotinis nekilnojamojo turto mokestis, nes tai suteiktų stabilumo savivaldai. Bet negalime nusileisti iki tokio absurdo, kaip siūlymas, jog savivalda nustatytų pati mokesčio dydį, ypač kai jo rėžis yra nuo 0,5 iki 4 proc. Ar kas nors iš politikų suvokia, kad palikus maksimalų 4 proc. dydį gyventojas per 25 metus antrą kartą sumoka viso savo nekilnojamojo turto vertę? Niekur pasaulyje nerasime 4 proc. dydžio kasmetinio mokesčio.

Dabar šis siūlymas modifikuojamas, neaišku, koks vis tik rezultatas bus, bet jau dabar aišku, kad politikų, galvojančių tik apie artėjančius rinkimus, siūlomos išimtys viską vėl galutinai suvels, ir apie efektyvų nekilnojamojo turto mokestį, kokį turi tie patys estai, vėl beliks tik pasvajoti. Ar susimąstėme kada nors, kad jeigu jau nesugebame nieko patys padaryti gerai, tai gal vertėtų tiesiog pasiimti ir nusikopijuoti jau gerai veikiantį ir pasiteisinusį modelį?
Susimąstykime, iki ko mes priėjome? Koalicijos partneriai apie priimamus įstatymų projektus diskutuoja per spaudą. Įstatymų svarstymo stadijoje kiekvieno politiko esminis tikslas yra pasiūlyti kuo daugiau lengvatų ir išimčių, nes tai jau tapo mums visiems priimtina ir toleruojama korupcijos forma. Taip, korupcijos, nes taip politikai perka balsuotojų palaikymą.

Nejaugi nematome, kad šiandien mūsų visuomenė serga pačia sunkiausia nepasitikėjimo forma. O kitaip būti ir negali, nes mūsų politinėje arenoje dominuoja politikai, nusprendę, kad jų tikslai ir vertybės (ne bendrai priimtos, o jų pačių susikurtos) yra svarbesni nei pati demokratijos sistema, jų veiksmai yra nebaudžiami ir jie neprivalo būti atskaitingi visuomenei. Akivaizdu, kad čekiukų atvejai, o jie, deja, yra tik ledkalnio viršūnė visame pas mus įsigalėjusiame nepotizmo liūne, ir politikų elgesys su savo rinkėjais, išaiškėjus šiems atvejams, jau pramušė žemiausią dugną. Būtent šios istorijos parodė, kad, nepriklausomai nuo to, kurios kartos yra politikas, jiems visiems yra būdingas mūsų politinėje padangėje kažkada norma buvęs principas „vsio zakonno“ (viskas teisėta). Bet ar tai yra mūsų trijų dešimtmečių nepriklausomybės kelio tikslas? Ir kaip po to politikai gali tikėtis, kad žmonės nemaištaus, kai jiems didinami mokesčiai.

Ilgą laiką norėjome siekti Skandinavijos gerovės standartų, bet niekada mūsų politikai nekalbėjo apie šių valstybių etinius ir vertybinius standartus, kurie, pirmiausia, ir turėjo būti jų siekiamybė. Ne iš vieno skandinavų politiko girdėjome aiškiai deklaruojamas nuostatas, kad jeigu visuomenė nepasitikės viešuoju sektoriumi, nestiprės ir socialinis pasitikėjimas, kuris skatina pačią visuomenę gyventi pagal visuotinai pripažintas normas ir taisykles. Ten politikai labai aiškiai suvokia, kad būtina aiškiai deklaruoti, kaip bus skirstomi viešieji finansai ir kokių tikslų tuo siekiama. Kai visuomenė mato, kokia pridėtinė vertė ir paslaugos yra sukuriamos už jų sumokamus mokesčius, ji nevengia mokėti mokesčių, nes suvokia, kad tai yra daroma jų pačių labui. Šiose valstybėse jau seniai yra įsisąmoninta, kad nepotizmas žlugdo norą mokėti mokesčius ir pasitikėjimą politikais bei visa politine sistema.

Skaidrumas viešuosiuose finansuose yra pagrindinis demokratijos ir piliečių pasitikėjimo vyriausybe bei jos sprendimais elementas. Tik matydami, kaip valstybė valdo ir panaudoja viešuosius išteklius, piliečiai patys norės patikėti jiems savo pinigus ir norės prisidėti prie šios valstybės ir bendros gerovės kūrimo.

Robertas Dargis, verslininkas

 

Senesnis įrašas

Biržiečiai motokrosininkai pagerbti Latvijoje

Kitas įrašas

Krepšininkai patirties sėmėsi įgūdžių treniruotėse

Kitas įrašas
Krepšininkai patirties sėmėsi įgūdžių treniruotėse

Krepšininkai patirties sėmėsi įgūdžių treniruotėse

Naujausi įrašai

  • Paveldą bandys išsaugoti
  • Parduotuvės klientai išvyko nemokamais autobusais
  • Kova su vėjo malūnais tęsiasi
  • Viktoras Bagamolovas: gyvenimas tarsi sprintas
  • Kuo ypatingi Initio kvepalai?

Skaitomiausi įrašai

  • Seniūnijų vadovybės korpuse – kaita

    Seniūnijų vadovybės korpuse – kaita

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Į kamuolį susipynė meilės šeimai ir sportui jausmai

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Pervedė įspūdingą sumą sukčiams

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Budėkime ir burkimės

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Biržeičiai – kandidatai į Lietuvos motokroso rinktinę

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Prenumerata
  • Reklama
  • Taisyklės
  • Kontaktai
Sprendimas: ITBrolis

© 2021 Visos teisės saugomos Siaure.lt

No Result
View All Result
  • Pradinis
  • Aktualijos
    • Biržų naujienos
    • Kaimas
    • Verslas
    • Kriminalai
    • Sveikata
    • Sportas
    • Linksmieji tyrimai
  • Nuomonės
    • Komentarai
    • Politikų tribūna
    • Piliečių balsas
    • Atgarsiai
    • Jaunimo balsas
  • Žmonės
  • Kultūra
    • Kultūros įvykiai
    • Švietimas
    • Projektai
    • Jungtys
    • Laikas su Dievu
    • Bulvaras
    • Konkursai
  • Renginiai
  • Skelbimai
  • Kontaktai
  • Naudinga

© 2021 Visos teisės saugomos Siaure.lt

Tvarkyti sutikimą dėl slapukų
Siekdami teikti geriausią patirtį, įrenginio informacijai saugoti ir (arba) pasiekti naudojame tokias technologijas kaip slapukus. Jei sutiksime su šiomis technologijomis, galėsime apdoroti duomenis, tokius kaip naršymo elgsena arba unikalūs ID šioje svetainėje. Nesutikimas arba sutikimo atšaukimas gali neigiamai paveikti tam tikras funkcijas ir funkcijas.
Funkcinis Visada aktyvus
Techninė saugykla arba prieiga yra griežtai būtina siekiant teisėto tikslo – sudaryti sąlygas naudotis konkrečia paslauga, kurios aiškiai paprašė abonentas arba naudotojas, arba tik tam, kad būtų galima perduoti ryšį elektroninių ryšių tinklu.
Parinktys
Techninė saugykla arba prieiga yra būtina teisėtam tikslui išsaugoti nuostatas, kurių neprašo abonentas ar vartotojas.
Statistika
Techninė saugykla arba prieiga, kuri naudojama tik statistiniais tikslais. Techninė saugykla arba prieiga, kuri naudojama tik anoniminiais statistikos tikslais. Be teismo šaukimo, jūsų interneto paslaugų teikėjo savanoriško įsipareigojimo ar papildomų įrašų iš trečiosios šalies, vien šiuo tikslu saugoma ar gauta informacija paprastai negali būti naudojama jūsų tapatybei nustatyti.
Rinkodara
Techninė saugykla arba prieiga reikalinga norint sukurti naudotojo profilius reklamai siųsti arba sekti vartotoją svetainėje ar keliose svetainėse panašiais rinkodaros tikslais.
Tvarkyti parinktis Tvarkyti paslaugas Tvarkyti {vendor_count} pardavėjus Skaitykite daugiau apie šiuos tikslus
Peržiūrėti nuostatas
{title} {title} {title}
Skip to content
Open toolbar Nustatymai

Nustatymai

  • Padidinti tekstąPadidinti tekstą
  • Sumažinti tekstąSumažinti tekstą
  • BespalvisBespalvis
  • KontrastasKontrastas
  • Neigiamas kontrastasNeigiamas kontrastas
  • Šviesus fonasŠviesus fonas
  • Žymėti nuorodasŽymėti nuorodas
  • Antraščių dydisAntraščių dydis
  • Reset Reset