Praėjusią savaitę vyko Biržų rajono mokyklų vadovų ir mokytojų pasitarimas. Diskusija apie Gyvenimo įgūdžių programos lytiškumo ugdymo dalį atskleidė, kad „visuotinis nepasitenkinamas“ pirmiausia atsiranda ne moksleivių tėvų, o kai kurių politinių bei joms artimų jėgų galvose. Užkratas „diagnozuojamas“, platinamas socialiniuose tinkluose, grasina virsti nepasitikėjimu ne tik švietimu, bet ir valstybe. Nepasitikėjimą mokykla ir mokytojais be užuolankų demonstravo Seimo narys Valdemaras Valkiūnas, perspėjęs, kad pedagogai gali atsidurti kalėjime kaip tvirkintojai.
Nuo šių metų rugsėjo Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose pradėtos diegti atnaujintos ugdymo programos. Kaip praneša Nacionalinė švietimo agentūra, paskutinį kartą ugdymo programos buvo atnaujintos prieš dešimtmetį. Dabar jų turinį nuspręsta atnaujinti dėl švietime įvykusių pokyčių, naujausių mokslo pasiekimų, tarptautinių tyrimų ir nacionalinių pasiekimų patikrinimų rezultatų, tarptautinių organizacijų ekspertų rekomendacijų. Bendrąsias programas po ilgų ir išsamių diskusijų, atsižvelgus į švietimo bendruomenės teiktus pasiūlymus, parengė iš mokytojų praktikų bei mokslininkų sudarytos rengėjų grupės.
Tarp svarbiausių atnaujintų programų pokyčių – į kompetencijas orientuotas ugdymas, galimybė mokytojams savo nuožiūra rinktis trečdalį savo mokomo dalyko turinio, tarpdalykinio ugdymo stiprinimas.
Politinės jėgos inspiruotas susirinkimas
Biržų rajono mokyklų vadovų ir mokytojų pasitarime dalyvavo Seimo narys, keli vietos politikai bei du Šeimos tarybos atstovai. Pasitarimą moderavusi vicemerė Astra Korsakienė pranešė, kad susirinkimo tikslas – kalbėtis apie atnaujintas ugdymo programas ir su jomis dirbančių mokytojų patirtis.
„Programa sulaukė politinio dėmesio“, – kalbėjo vicemerė apie Gyvenimo įgūdžių ugdymo programą. Pasak vicemerės, iš vienos politinės jėgos viešai gautas įpareigojimas šį klausimą svarstyti tarybos posėdyje. Tačiau esą buvo nuspręsta šį ugdymo klausimą pirmiausia aptarti su mokyklų atstovais, o ne aukščiausiu valdžios lygiu.
Kad tokio aukščiausio lygio norėta, rodė praėjusiame savivaldybės tarybos posėdyje nuskambėjęs frakcijos „Biržų atgimimas“ pirmininkės Indros Drevinskaitės pasisakymas. Politikė kalbėjo apie visuotinį nepasitenkinimą, teikė pavyzdžius iš Širvintų ir kitų rajonų, kurių vadovai pasisakė prieš Gyvenimo įgūdžių programos pamokas mokyklose.
Minėtame posėdyje „atgimimo“ politikė I. Drevinskaitė pasigedo Biržų rajono mero ir vadovų reakcijos dėl ugdymo programų vertinimo, prašė į kitą tarybos posėdį kviesti mokyklų vadovus, pristatyti mokytojus.
Pasitarimas apie atnaujintas ugdymo programas ir jų turinį praėjusią savaitę įvyko Biržų švietimo pagalbos tarnybos salėje. Vicemerė A. Korsakienė pasigedo gausesnio Šeimos tarybos, socialiniuose tinkluose kėlusios idėjas bei diskusijas, dalyvavimo. Pasitarime buvo tik du Šeimos tarybos atstovai – pirmininkė Kristina Pikūnė ir savivaldybės tarybos narys konservatorius Dalius Barkauskas.
Posėdyje buvo ir daugiau politikų – Seimo narys Valdemaras Valkiūnas, „valstietis“ Tomas Četvergas, liberalas Povilas Mikalajūnas, konservatorius Arūnas Anskinas, „atgimietė“ I. Drevinskaitė.
Mokyklos neišgąsdintos, „Aušros“ pedagogai konsultavo ir kitus rajonus
Renginyje dalyvavę mokyklų atstovai kalbėjo apie tai, kad darbas su atnaujintomis programomis jiems nėra naujiena.
Pasak „Aušros“ mokyklos direktorės Saulės Venckūnienės, tam ruoštasi jau kelis metus. Šios mokyklos pedagogai nuo 2021 metų dalyvavo UTA (ugdymo turinio atnaujinimo) mokymuose, o praėjusiais metais jau konsultavo kitas mokyklas. Tarp jų Panevėžio (Velžio gimnazija), Pasvalio, Rokiškio rajonų, Palangos ir kt.
Apie atnaujintų programų esmę, kompetencijomis grįstą ugdymo turinį kalbėjo „Aušros“ pedagogė Eglė Kulbienė. „Kad mokinys įgytų ne tik žinių, bet ir žinotų, kur jas pritaikyti“, – akcentavo E. Kulbienė ugdymo per kompetencijas svarbą.
„Tai ne naujiena – mokytojai buvo pasiruošę“, – sakė Vabalninko Balio Sruogos gimnazijos direktorė Deimantė Žalinkevičienė apie darbą su atnaujintomis programomis.
„Labai džiaugiamės, kad bendrasis ugdymas atėjo į kompleksinį ugdymą- ruošiame mokinius gyvenimui“, – kalbėjo Kaštonų mokyklos direktorius.
Visi pasitarime dalyvavę mokyklų vadovai akcentavo pagrindinę problemą – vadovėlių trūkumą ir kaip šis klausimas sprendžiamas. Įstaigų vadovai kalbėjo apie mokytojų gebėjimą rasti informacijos, naudotis ugdymo turinio informacine sistema, bendradarbiauti su kitų mokyklų kolegomis ir pan.
Problema – dėl lytiškumo ugdymo
Savivaldybės tarybos narė I. Drevinskaitė sakė, kad ji susipažinusi su atnaujintomis ugdymo programomis. Nerimą kelianti gyvenimo įgūdžių programos dalis – lytiškumo ugdymas ir kas dėstys šias pamokas. I.Drevinskaitė problemą matanti kaip sūnaus mama.
„Konkretumo reikia tėvams, o ne politikams“, – sakė I. Drevinskaitė, reaguojanti, anot jos, į kitų tėvų keliamą problemą.
Vicemerė A. Korsakienė akcentavo, kad dėl politikės „visuotiniu nepasitenkinimu“ įvardijamos problemos nė iš vieno mokyklos negauta signalų.
Pasitarime buvę mokyklų vadovai kone visi tvirtino, kad jų įstaigų pedagogai neišgirdę jokių klausimų iš tėvų, nepajutę susirūpinimo dėl šių pamokų.
Pasak „Atžalyno“ mokyklos direktoriaus Vaidoto Butkevičiaus, dvi moksleivių motinos teiravosi, kas ves lytiškumo ugdymo pamokas.
„Išgirdusios, kad pamokas ves socialinė darbuotoja, mamos nusiramino“, – kalbėjo direktorius.
„Nežinau, kas kalbama už nugaros, tačiau su nuogąstavimais nesikreipė nė vieno moksleivio tėvai“, – sakė Vabalninko Balio Sruogos gimnazijos direktorė. Šioje įstaigoje Gyvenimo įgūdžių programą (GĮP) dėsto kvalifikacijų įsijusi ir dabar į specialius kursus užsiregistravusi mokytoja Ilona Pavilionienė. Kol kas rajone į GĮP kursus pateko ji viena, tačiau užsiregistravusių yra daug.
VDU ir VU organizuojamuose mokymuose galės dalyvauti visi norintys, mokyklų vadovai jiems sudarys palankias sąlygas. Juolab kad mokymai vyksta ir nuotoliniu būdu.
Suabejojusiems politikams, esą visi kursai vyksta tik darbo metu, buvo atsakyta, kad ne visi. Tą tvirtino mokyklos vadovė vabalninkietė, dalyvaujanti mokymuose jau po darbo valandų.
Apie „visuotinį“ nepasitenkinimą, apklausas ir vertybes
Kilus klausimui, kaip diagnozuotas visuotinis nepasitenkinimas ar pasipiktinimas, apie kurį kalba politikai, kalbėjo Šeimos tarybos pirmininkė K. Pikūnė.
Ji teigė girdėjusi šeimų poreikį ir per facebook padariusi apklausą apie tai, ar žmonėms aktuli programos lytiškumo ugdymo dalis bei kas ją dėstys.
Daugybė komentarų rodę, kad aktualija svarbi. Pagrindinė baimė esanti tai, kad pamokose nebūtų skleidžiama LGBT ideologija. K. Pikūnė sakė žinanti atvejų, kai Vilniuje lytiškumo pamokas vesti norėta patikėti tam tikriems asmenims.
Vicemerė ir mokyklų vadovai ragino pasitikėti pedagogais, jų vertybinėmis nuostatomis, nesėti abejonių, kad mokytojai gali „prisiskaityti“ visokios jiems abejotinos rekomendacinės medžiagos literatūros ir pagal ją imti mokyti vaikus.
Ne sykį pasitarime kartotas klausimas, kodėl ugdymo klausimais kreipiamasi į politikus, o ne į pedagogus.
Kas bijo mokyklos?
„Liūdna, kad šeimos kreipiasi į facebook, o ne į mokyklą“, – kalbėjo K. Pikūnė, mananti, kad į pedagogus bijoma kreiptis jautriais klausimais. Ji siūlė organizuoti klasėse susirinkimus lytiškumo ugdymo tema. Aktyvi moteris rėmėsi facebook apklausomis, kuriomis kiti pasitarimo dalyviai labai abejojo.
Abejota ir susirinkimų mokyklose organizavimu, jei tokio noro neišreiškia patys moksleivių tėvai.
Tai, kad moksleiviai ir jų tėvai yra pilni baimių, neigė pasitarimo dalyviai pedagogai.
„Jūs net neįsivaizduojate, kokių klausimų, priekaištų ar net absurdiškų kaltinimų mokyklų vadovams, mokytojams tenka išgirsti. Juos tėvai išsako drąsiai ir be užuolankų“, – sakė švietimo sritį kuruojanti vicemerė. Anot jos, nereikia moksleivių tėvų laikyti visiškais bailiais ar neišmanėliais.
K. Pikūnė sako, kad problema galimai neaktuali tik „Aušrai“, kurioje, Šeimos tarybos vadovės žiniomis, yra daugiausia aukštąjį išsilavinimą turinčių tėvų dalis. Šiuo teiginiu ir informacija suabejojus pasitarimo dalyviams, K. Pikūnė atsakė: „Aš žinau“.
Baimės užkrato platinimas ir Seimo nario „desertas“
Savivaldybės ir Šeimos tarybos narys D. Barkauskas pastebėjo, kad viešojoje erdvėje platinama labai daug nepagrįstos informacijos, interpretacijų, kuriomis užkrečiami kiti ir taip formuojamas „visuotinis nepasitenkinimas“.
„Lytinis švietimas formuojamas ant vertybių, kurios ateina iš šeimos“, – kalbėjo D. Barkauskas apie pačių šeimų atsakomybę.
„Ši tema dirbtinai kurstoma, „pučiama“, – sakė tarybos narys P. Mikalajūnas.
Pasak tarybos nario T. Četvergo, svarbu, kad lytiškumo ugdymas nebūtų patikėtas bet kam. Didžiausią baimę keliančios rekomendacijos, tačiau politikas mano, kad mokyklų vadovai tikrai žino, kokiems žmonėms galima patikėti pamokas.
„Gyvenimo įgūdžių programą dėsto patikimi žmonės“, – akcentavo vicemerė.
Vienas iš mokyklų vadovų jau vėliau po renginio sakė, kad lytinio švietimo, orientacijos klausimais tenka susidurti, apie tai kalbėtis su vaikais, nedrįstančiais tėvams prisipažinti savo baimių. Apie tai nenorėjęs kalbėti pasitarime, kuriame buvo V. Valkiūnas.
„Tai kelias pedofilijos link!“ – Seimo narys V. Valkiūnas, prisistatęs praktiniu psichologu, šūksniu pareiškė apie programą. Nutraukdamas pedagogų pasisakymus jis kelis kartus garsiai piktinosi, kodėl pasitarime nedalyvauja psichologai.
„Mes ir be psichologų pagalbos sugebame susitarti“, – bandė situaciją ir įsismarkaujantį Seimo narį valdyti renginio moderatorė.
Tačiau auditoriją radęs Seimo narys nesiliovė, liejo pedagogus žeminančias frazes ir pranešė jiems pateikiantis „desertą“.
„Čia desertui. Yra galimybė jus pripažinti kaip tvirkintojus!“ – pranešė Seimo narys. Ir dėstė apie baudžiamąjį kodeksą. Anot V. Valkiūno, jeigu jaunesnis negu 16 metų moksleivis per pamoką (neįvardijo, kokią, – red.) susijaudins, mokytojas galės būti kaltinamas tvirkinimu.
„Tai čia per matematiką, kai pamatys užduotis?“ – pajuokavo mokyklos direktorius.
Tačiau V. Valkiūno tikslas buvo ne juokauti, o perspėti.
„Sėdėsit kalėjime – perspėju!“ – pareiškė politikas.
Susirinkime kelti klausimai, tvyrojusi tariamo visuotinio nepasitikėjimo nuotaika pedagogus, kaip jie patys sakė, prislėgė. O nevienareikšmiškai vertinamomis nuostatomis garsėjančio politiko tonas tiesiog pribloškė.
Kitą rytą mokyklų vadovai ir pedagogai turėjo ištverti dar vieną grasinantį perspėjimą ir evakuoti bei raminti vaikus. Šį kartą grasinta sprogdinimu.