Praėjusį savaitgalį Biržų automobilių sporto klubas minėjo jubiliejų. Prieš dvidešimt metų į klubą susibūrę automobilių sporto entuziastai nuo pat pirmųjų veiklos metų pradėjo skinti pergales ir garsinti savo miestą. Šiandien automobilių kroso sporto pasaulyje Biržai ir Biržų automobilių sporto klubas yra tapęs vardu, siejamu su pajėgiais sportininkais, gabiais mechanikais ir organizuotu kolektyvu.
Įsijungė į bulių kautynes
Automobilių sporto entuziastai burtis pradėjo apie 2002-uosius. Tuomet Astrave prie buvusios „Šiaudelio“ gamyklos jie įsirengė mėgėjišką autokroso trasą. Jos šeimininkas buvo Darius Žaldokas, o kartu su juo pasivaržyti rinkdavosi Mindaugas Niurka, Vaidas Ratkevičius, Manigirdas Žukas ir kiti. Maždaug tuo pat metu Biržų rajone sparčiai populiarėjo ir kita pramoginė automobilių sporto rūšis – bulių kautynės. Šios varžybos nereikalavo ypatingo technikos paruošimo, joms buvo keliami baziniai saugumo reikalavimai.
Augant autosporto mėgėjų bendruomenei, 2003 metų rugpjūčio 27 dieną buvo įsteigtas tuometinis Biržų ekstremalaus sporto klubas (BESK), kurio vadovu išrinktas autosporto ir bulių kautynių entuziastas Vidmantas Narkevičius.
Prie klubo veiklos prisidėjo technikai neabejingi Bekerių šeimos vyrai.
Praktiškai nuo pat pirmųjų klubo veikos metų Pačeriaukštėje buvo pradėtos rengti automobilių bulių kautynės. Jos tuo metu buvo populiarios visoje Lietuvoje, ne išimtimi tapo ir Biržų rajonas. Įdomu tai, kad prie bulių kautynių, kurių esmė yra ne tik lenktyniauti, bet ir taranuoti varžovus, prisijungė ir automobilių kroso entuziastai. Tiesa, jie varžybose tik lenktyniaudavo be kontakto.
Į autokroso čempionatą – su trenksmu
Tokiose mišrios varžybose biržiečiai dalyvavo kelerius metus, tačiau ilgainiui pradėta daugiau orientuotis į autokroso sportą. Viena iš priežasčių – augantis sportininkų profesionalumo lygis. Pradėta daugiau investuoti į techniką, su kuria norėta varžytis, o ne tiesiog sudaužyti, kas bulių kautynėse yra tiesiog neišvengiama. Maždaug apie 2006 metus klubas turėjo apie 15-20 sportininkų, tuomet aktyviai dalyvavusių Aukštaitijos kroso čempionatuose. Be anksčiau minėtų sportininkų, varžybose taip pat dalyvaudavo ir prizines vietas skindavo Dalius Varžinskas, Almantas ir Remigijus Januševičiai, Kęstutis Juodokas, Vitalis Sarsevičius, Gintarė Sarsevičiūtė, Egidijus Stonys.
Sportininkų entuziazmas ir sėkmingi pasirodymai anuomet į trasą išviliojo dabar aludaryste garsėjantį Sigitą Juodžionį, žūklės profesionalą Mindaugą Trybą. Taip pat Gražvydą Venskų, dabartinius klubo vadovus Raimundą Kukenį ir Dainių Stapulionį bei kitus.
Vienas įsimintinesnių momentų BESK istorijoje buvo 2007-2008 m., kuomet biržiečiai debiutavo aukštesnio lygio varžybose – Lietuvos autokroso čempionato B lygoje. Iki tol Lietuvos mastu dar niekam negirdėti biržiečiai R. Kukenys ir M. Trybas Šakiuose vykusiame etape užėmė prizines vietas. Dalyvavimą Lietuvos autokroso čempionatuose biržiečiai tęsė ir toliau, tačiau ne visi. Tam reikėjo skirti daugiau laiko ir lėšų, nes varžybos vykdavo visoje Lietuvoje, buvo keliami aukštesni reikalavimai, reikalingos licencijos, draudimai.
Keitėsi klubo pavadinimas ir vadovai
Prie klubo jungiantis daugiau narių bei jaunimo (Petras Fergizas, Darius Landauskas) 2013 m. įvyko klubo narių suvažiavimas, kuriame buvo pakeisti ne tik valdymo organai, bet ir klubo pavadinimas. Iš pirmininko pareigų pasitraukė V. Narkevičius, kuris per dešimtmetį šiam sportui atidavė begalę laiko ir jėgų. Jis ne tik vadovavo klubui, bet ir buvo vienas Aukštaitijos automobilių kroso čempionato organizatorių. Per sezoną buvo surengiama apie dešimt įvairaus lygio varžybų. Naujuoju klubo vadovu buvo išrinktas R. Kukenys, jo pavaduotoju – D. Stapulionis. Taip pat nuspręsta klubo pavadinimą pakeisti į Biržų automobilių sporto klubą (BASK). Naujasis pavadinimas tiksliau atitiko klubo veiklą. Anot jo vadovų, yra pasitaikę atvejų, kad į klubą kreipdavosi ir nariais norėdavę tapti ekstremalaus sporto mėgėjai, tokie kaip parašiutininkai. Matyt, dėl licencijų ir panašių dalykų.
Patobulinta Pačeriaukštės trasa
BASK toliau plėtė veiklą ir sėkmingai dalyvaudavo autokroso varžybose. Su metais kilo ir sportininkų meistriškumas. Buvo dar rimčiau pradėta ruošti technika – pradėti forsuoti varikliai, tobulinamos greičių dėžės, būrėsi varžybose lenktynininkams padedančių technikų komanda. Klubo iniciatyva 2018 m. buvo pakeista Pačeriaukštėje esančios trasos konfigūracija. Ji buvo dvigubai pailginta, atsidaro daugiau posūkių, specialios technikos parkavimo zonos. Po pakeitimų trasoje buvo galima surengti aukštesnio lygio varžybas.
Istorinė pergalė
Nuoseklus klubo ir jų narių darbas įspūdingų vaisų davė 2019 m. Tai metais BASK klubas tapo Lietuvos autokroso čempionato vicečempionais. Į istorinę pergalę aukščiausioje šalies lygoje klubą atvedė Lietuvos čempionu savo klasėje tapęs Erikas Narbutas, antrąją vietą iškovojęs R. Kukenys ir jaunimo grupėje trečiąją vietą užėmęs Biržams atstovavęs latvis Dainis Ziemnieks. Tais metais čempionate varžėsi ir prie komandos draugų pergalių prisidėjo Vytautas Tumasas, kuris vėlesniais metais BASK padovanojo ne vieną prizinę vietą įvairiose varžybose.
Įvertinimas
Vėliau BASK tapo ir Aukštaitijos kroso čempionais bei prizininkais. Prizinėmis vietomis, be ilgamečių narių, taip pat džiugino už klubą važiuojantys Marius Varnas, Justinas Dargelis, Lamantas Grigaliūnas, Dainius Dambrauskas, Danas Januševičius.
Apie BASK klubo veiklą ir išsikovotą vardą automobilių sporto pasaulyje liudija ir tai, kad klubo vadovas R. Kukenys nuo 2015 m. buvo Lietuvos automobilių sporto federacijos kroso komiteto nariu, o 2020 m. išrinktas šio komiteto pirmininku.
Susipažinti su Biržų automobilių sporto entuziastais, iš arčiau apžiūrėti jų techniką bus galima jau netrukus. Rugsėjo 10 dieną Pačeriaukštės trasoje numatytas surengti Aukštaitijos automobilių kroso čempionato šeštasis etapas.