Dar vienas atnaujintas objektas atiduotas į biržiečių rankas. Plento gatvė atidaryta transporto judėjimui, sutvarkyti šaligatviai, kelkraščiai ir nuovažos, šviečia naujas ženklinimas. Net dvi „furos“ nesunkiai prasilenkia, kuo darbų pradžioje buvo abejojama. Jau sunku ir suskaičiuoti, kiek diskusijų tarp Savivaldybės, verslo ir rajono politikų buvo dėl šios gatvės rekonstrukcijos projekto, kiek priekaištų, pagrįstų ir nelabai, buvo vienas kitiems privačiai ir viešojoje erdvėje išsakyta. Bet atnaujintoje gatvėje biržiečiai pastebi netikėtų detalių.
Anot šio projekto vadovo, Biržų savivaldybės Statybos ir infrastruktūros skyriaus vyriausiojo specialisto Petro Januškevičiaus, objektas dar neatiduotas, ruošiama užbaigimui reikalinga dokumentacija.
Biržiečiai jau susipažino su atnaujinta gatve, kadangi jau pastebėjo ir keletą trūkumų. Vienas jų iš pirmo žvilgsnio skamba kiek keistai – gatvėje per daug suolelių. Dar keisčiau atrodo jų atsiradimo aplinkybės – suoleliai įrengti pagal pasenusius teisės aktų reikalavimus.
Poilsio vietų gausa
Naujai rekonstruotos gatvės šaligatvyje yra įrengtos poilsio aikštelės su suoleliais, šiukšliadėžėmis bei dviračių stovais.
Kai kurių biržiečių pastebėjimu, tokių aikštelių su suoleliais yra gerokai per daug. Plento gatvės ruože nuo sankryžos su M. ir J. Yčų gatve iki asfalto pabaigos jie suskaičiavo net 6 su suoliukais įrengtas poilsio aikšteles, kai atstumas yra tik 1 kilometras.
Žmonės pagrįstai klausė, kam pramoniniame rajone esančioje gatvėje tiek daug poilsio aikštelių? Į ką žiūrėti jose sėdint, jei prieš akis kitapus gatvės matai arba krūmus, arba, švelniai tariant, neišraiškingos architektūros gamybinį pastatą.
„Tai ne pasivaikščiojimui skirta gatvė, čia nėra gyvenamųjų namų, čia žmones juda tik į darbą ir atgal. Niekas čia sėdėti ir ilsėtis kas šimtas metrų nesiruošia“, – sakė pašnekovai. Todėl jie samprotavo, kad tokių aikštelių ir suoliukų įrengimui buvo veltui išmesti Savivaldybės pinigai, o galbūt iš tokio sprendimo kažkas Savivaldybėje ir pasipelnė.
Atsakymų klasika – „taip numatyta projekte“
Klausimas apie suoliukus buvo netikėtas projekto vadovui P. Januškevičiui. Jis sakė, kad iki šiol į tokią aplinkybę niekas neatkreipė dėmesio, niekam nekilo panašių abejonių. Visos aikštelės yra numatytos Plento gatvės rekonstrukcijos projekte, kuris yra suderintas, atliktos visos ekspertizės ir svarstymai. Kaip jame buvo nurodyta, taip statybininkai ir įrengė.
Savivaldybės Statybos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas Giedrius Neviera minėjo, jog gyventojai jau išsakė pastabų dėl kai kurių renovuotos gatvės trūkumų, tačiau apie suoliukų gausą girdi pirmą kartą. Jo nuomone, suoliukai gatvėje nėra blogai, ten gali prisėsti pailsėti žmonės su negalia, mamos su mažais vaikais. Ar daug yra šių kategorijų žmonių Plento gatvėje, aiškaus atsakymo vedėjas neturėjo. Anot G. Nevieros, žiūrint į projektą, galima sakyti, kad viena poilsio aikštele galėtų būti ir mažiau, bet tai nėra esminis trūkumas, tokia infrastruktūra yra patrauklesnė, skatinanti gyventojus daugiau vaikščioti ar važinėti dviračiais. Be to, poilsio aikštelių įrengimą naujai rengiamose ar rekonstruojamose gatvėse bei pėsčiųjų takuose reglamentuoja teisės aktas – Statybos techninis reglamentas (STR).
Gatvė kaip nauja, bet projektas – pagyvenęs
Tačiau kodėl aikštelių tiek daug? Gali būti todėl, kad Plento gatvės rekonstrukcijos projektas iki dabartinės realizacijos nugyveno ilgą gyvenimą stalčiuje.
Parengtas jis buvo praėjusiame dešimtmetyje, tačiau dėl lėšų stygiaus gatvės rekonstrukcija buvo metai iš metų atidėliojama. Ir projektuota rekonstrukcija buvo pagal tada galiojusius STR reikalavimus ir normas.
Vienas tokių – (STR 2.03.01:2001 „Statiniai ir teritorijos. Reikalavimai žmonių su negalia reikmėms“) sakė, jog „šalia pėsčiųjų tako, ne rečiau kaip kas 150 m, turi būti įrengtos žmonių su negalia poilsio aikštelės su suoleliais“. Šis reglamentas pakeistas 2020 metais, ir nuo 2021 metų galioja reikalavimas, kad poilsio aikštelės su suoliukais pėsčiųjų trasose turi būti ne rečiau kaip kas 500 metrų.
Nors Plento gatvės rekonstrukcijos projektas buvo ne kartą koreguojamas, greičiausiai ta dalis, kurioje kalbama apie pėsčiųjų tako infrastruktūrą, liko neperžiūrėta ir nepakoreguota. Todėl ir aikštelių pristatyta tiek, kiek buvo reikalaujama iki 2020 metų pabaigos galiojusiame STR.