Jei esate mažosios įmonės savininkas, tikriausiai žinote, kad sėkmę lemia ne tik klientų skaičius, bet ir tai, kaip valdote savo verslo pinigus. Būti smulkiojo verslo savininku – tai siekti savo svajonių ir pačiam spręsti, ką daryti. Tačiau tai taip pat reiškia, kad reikia atsakingai valdyti pinigus ir griežtai kontroliuoti savo finansus.
Puikiai suprantama, kad nei vienas verslo savininkas nenori susidurti su grynųjų pinigų trūkumu ir tai kelia labai didelį stresą – ypač kritiniais atvejais, tačiau kartais pasitaiko situacijų, kai įmonės finansai yra valdomi netinkamai, teigia Finance43 specialistai. Statistika rodo, kad daugiau nei 40 % smulkiojo verslo savininkų pripažįsta, jog tvarkyti pastovius ir nuoseklius pinigų srautus gali būti gana sudėtinga. Todėl efektyvi, bet paprasta pinigų valdymo strategija gali būti labai naudinga.
Kodėl jums tai turėtų rūpėti?
Bet kuris patyręs verslo savininkas pasakytų, kad pirmieji keleri metai bet kokiam naujam verslui yra labai svarbūs jo ilgalaikei sėkmei. Pirmaisiais verslo vykdymo metais tenka įveikti daug iššūkių ir išmokti daug svarbių bei neįkainojamų pamokų.
Vieni iš dažnų sunkumų – tai pinigų srautų problema ir netinkamai valdomi verslo finansai. Kai kurios įmonės nesugeba tinkamai planuoti, kai kurios užsibrėžia per aukštus arba per žemus tikslus, kai kurios neseka išlaidų apskaitos, o kai kurios nesugeba sekti savo mokėjimų. Tuo tarpu visi gerai žinome, kad nesugebėjimas planuoti galiausiai veda prie nesėkmingo finansų valdymo.
Norint ne tik išgyventi, bet ir klestėti, svarbu žinoti, kaip sumažinti savo išlaidas ir kartu užtikrinti tą pačią aukštą prekių ar paslaugų kokybę. Visa tai iš pirmo žvilgsnio gali skambėti sudėtingai, tačiau jei susipažinsite su keliais praktiškais patarimais, turėtumėte kaipmat palengvinti savo smulkiojo verslo finansų valdymą.
Ką finansų valdymas reiškia smulkiojo verslo savininkams?
Pinigų valdymas apima verslo finansų tvarkymą ir tikslų nustatymą, praktiško biudžeto sudarymą, išlaidų ir pajamų stebėjimą bei protingų investicinių sprendimų priėmimą. Kai verslo savininkai turi protingus finansinius planus ir pasirenka veiksmingą apskaitos programinę įrangą, jie gali išvengti neigiamų pinigų srautų laikotarpių ir visuomet užtikrinti, kad verslas gaus pakankamai pelno. Jei kaip verslo savininkas nesugebate išmintingai valdyti pinigų, gali kilti tokių problemų kaip pinigų trūkumas, nepakankamos santaupos ir vėluojantys mokėjimai.
Smulkiojo verslo finansų valdymo patarimai:
Jei norite, kad jūsų verslas veiktų sklandžiai, turite turėti pakankamai pinigų visoms būtinoms išlaidoms padengti. Taigi, nieko nelaukdami pateikiame jums ne vieną naudingą finansinį patarimą:
Turėkite tikslų verslo planą
Nekalbame apie ilgą 50 puslapių dokumentą, kurį rašyti būtų didžiulė kančia. Kalbame apie realų, paprastą verslo planą, kuriuo galite vadovautis vykdydami komercinę veiklą, verslo plėtrą ir siekdami finansinių tikslų. Vertindami išlaidas ir pinigų srautus, būkite sąžiningi. Nėra prasmės perdėti, kai reikia nustatyti tikrąjį savo uždarbio potencialą. Todėl į visą tai žvelkite realistiškai ir suformuokite veiksmingą verslo planą, paremtą jūsų tikslais.
Turėkite biudžetą
Daugelis smulkiojo verslo savininkų yra pasmerkti žlugti, nes jie praleidžia biudžeto sudarymo etapą. Viena iš didžiausių žinomų priežasčių yra ta, kad sunku įvertinti, kiek išleisite, kai versle esate naujokas ir neturite ankstesnių laikotarpių skaičių, kuriais galėtumėte remtis kaip atskaitos tašku.
Tačiau nesuklyskite, biudžeto sudarymas yra pirmas žingsnis valdant verslo finansus. Biudžetas – tai projektas, kuriuo naudodamasis verslo savininkas gali sukurti gražų pastatą su tvirtais pamatais. Tačiau kas atsitinka, jei jūsų skaičiai nėra tikslūs? Nesijaudinkite! Tai visiškai normalu, nes net ir įsitvirtinusiose įmonėse pasitaiko nukrypimų.
Biudžeto sudarymo procesas privers jus labiau apgalvoti, kaip išleidžiate savo pajamas ir ką galite padaryti, kad pagerintumėte finansinę situaciją. Sukūrę apytikslį biudžetą, laiku įvertinkite, kaip faktiniai skaičiai skiriasi nuo biudžeto sąmatos. Laikui bėgant jūsų biudžetai bus tikslesni ir galėsite efektyviai valdyti savo verslo pinigus.
Laikykitės savo terminų
Svarbu, kad žinotumėte, kokias sąskaitas ir kuriuo metu jūs turite apmokėti, pvz., tai gali būti įmoka už verslo kreditus, kredito kortelių įmokos, patalpų nuomos mokestis ir kt. Kai žinosite, ką ir kada turite apmokėti, kartu žinosite, ar turite pakankamai pinigų sąskaitoms apmokėti. Jei laiku neapmokėsite sąskaitų arba nežinosite, kada jos turi būti apmokėtos, galite susidurti su delspinigiais, didesnėmis palūkanomis, žemesniu kredito reitingu, prastesniais santykiais su tiekėjais ir kt.
Kad nepraleistumėte svarbių terminų, pabandykite nustatyti priminimus ir laikykitės terminų. Galite pradėti nuo mokėjimų registravimo kartu su jų terminais, tokiu būdu neleidžiant sau atsilikti. Taip pat galite sukurti mokėjimų tvarkaraštį internete, kad turėtumėte nuoseklų priminimą apie mokėjimus.
Žinokite savo skaičius
Stebėkite viską, ką išleidžiate, nesvarbu, kokia maža suma galėtų bebūti. Didesnius dalykus lengviau prisiminti, tačiau būtent smulkūs dalykai laikui bėgant iš tikrųjų susikaupia, galiausiai sudarydami nemenko dydžio sumą. Kiekvieną mėnesį kalendoriuje skirkite laiko savo skaičiams peržiūrėti.
Be to, kai sprendžiate, kokią kainą prašyti už savo produktus ar paslaugas, pirmas žingsnis – žinoti savo skaičius. Turite žinoti visas verslo išlaidas, savo laiko sąnaudas, o intelektinė nuosavybė ir vertė taip pat yra svarbūs galutinę kainą lemiantys veiksniai. Jei pastebėjote, kad be reikalo didėja išlaidos arba biudžetas išsipučia, laikas keisti savo išlaidų įpročius.
Sumažinkite išlaidas
Skamba paprastai, tačiau dažnai pasineriame į kasdienę savo verslo veiklą ir pamirštame ieškoti naujų galimybių racionalizuoti sistemas ir procesus arba ieškoti naujų ekonomiškai efektyvių produktų ir paslaugų teikimo būdų.
Steigiant ir pradedant verslą paprastai yra patiriama daug išlaidų. Ir kasmet atsiranda papildomų išlaidų, dalykų, kuriuos reikia taisyti, keisti ar atnaujinti. Reguliariai peržiūrėdami savo skaičius arba konsultuodamiesi su buhalteriu, galite lengviau nustatyti sritis, kuriose pavyktų sutaupyti daugiau pinigų.
Reinvestuokite į verslą
Jei valdote arba bandote plėtoti smulkųjį verslą, turite žinoti du dalykus apie finansų valdymą ir pinigų tvarkymą – pirmas dalykas yra mokėti sau, o antras – turėti daugiau pinigų, kuriuos būtų galima reinvestuoti į verslą, kad jis sistemingai plėstųsi.
Jūsų pelnas ir paskirstytos išlaidos gali būti panaudotos investicijoms į verslo plėtrą ir rinkodarą. Pagrindinė viso to idėja – pinigus panaudoti verslui plėtoti, dalį atidėti ateičiai, o dalį skirti neatidėliotinoms išlaidoms skirtiems fondams.
Sumažinkite išlaidas, kad padidintumėte pajamas
Yra dvi pinigų uždirbimo taisyklės, kuriomis turėsite vadovautis, jei norite maksimaliai padidinti savo pelno maržą – sumažinti išlaidas ir padidinti pajamas. Jei verslo lėšų valdymas jums atrodo sudėtingas procesas, turėsite ieškoti būdų, kaip sumažinti išlaidas ir padidinti pajamas.
Jei norite sumažinti išlaidas, pirmiausia turėtumėte peržiūrėti savo išlaidas ir pašalinti visas nereikalingas išlaidas. Pajamas didinkite siūlydami nuolaidas, reklamuodami produktus, pridėdami naujų parduodamų produktų ir kurdami lojalumo programas.
Turėkite nuolatinį grynųjų pinigų rezervą
Galite perskaityti milijoną finansų valdymo patarimų, bet jie visi bus beverčiai, jei jų netaikysite savo verslui; kai savo finansams taikysite pinigų valdymo patarimus, galėsite pagerinti ir pinigų srautus. Tačiau gali pasitaikyti nenumatytų situacijų, ir jums reikės jas padengti nenumatytomis išlaidomis.
Todėl labai svarbu, kad verslo savininkai turėtų grynųjų pinigų rezervą, kuris padeda lengviau suvaldyti verslą, kai iškyla nenumatytų atvejų. Grynųjų pinigų rezervą galite pradėti valdyti kaupdami lėšas verslo taupomojoje sąskaitoje arba investavę į pinigų valdymo programinę įrangą.
Tinkamai įvertinkite sąnaudas
Nepakankamas įkainojimas yra labai dažna mažųjų įmonių problema. Smulkiajame versle valanda niekada nėra tik valanda, o produktas nėra tik kaina plius pelno marža. Tai taip pat yra ir administravimas, tyrimai, mokymai, apskaita, rinkodara, ryšių palaikymas, žmogiškieji ištekliai, kelionės ir visi kiti smulkūs dalykai, susiję su verslo vykdymu.
Nuolatinis nepakankamas išlaidų įvertinimas jums kainuos labai didelius nuostolius negautų pajamų pavidalu, todėl tampa ypatingai svarbu suprasti savo išlaidas ir atitinkamai nustatyti produktų bei paslaugų kainas, kurios būtų adekvačios.
Būkite aktyvūs ir pasitikintys savimi prašydami pinigų
Jei tik pradedate savo pirmąjį smulkųjį verslą, galbūt iki šiol jūs visuomet pasikliaudavote savo reguliariai gaunamu atlyginimu. Tačiau kai turite savo verslą, turite prašyti, kad jums sumokėtų. Kartais atrodo, kad tai yra viskas, ką darote, ir dažnai tai yra didžiausia kliūtis, su kuria susiduria nauji verslo savininkai. Todėl labai svarbu, kad jūs užtikrintumėte savalaikį jūsų išrašytų sąskaitų apmokėjimą, pritaikydami įvairias veiksmingas metodikas. Be to, net jei didžioji dalis sąskaitų apmokamos laiku, niekuomet pro akis nepraleiskite tų kelių neapmokėtų sąskaitų ir reguliariai kontaktuokite su skolininkais, siekdami, jog sąskaitos būtų kuo greičiau apmokėtos.
Sukurkite pinigų srauto didinimo strategijų sąrašą
Smulkiajame versle pinigai ir darbas gali turėti pakilimų ir nuosmukių. Sunkmečiu patogu turėti praktiškai įgyvendinamų pinigų srauto didinimo strategijų sąrašą, kad greitai padidintumėte savo finansinius rezultatus. Pavyzdžiui, jūs galite:
• Surengti staigų išpardavimą;
• Sukurti „paketinį“ pasiūlymą;
• Sukurti specialų pasiūlymą esamiems klientams;
• Siūlyti paskatas esamiems klientams už rekomendacijas;
• Sukurti paskatas, skatinančias klientus mokėti anksčiau.
Atskirkite verslo ir asmenines lėšas
Užtikrinkite, kad jūsų verslo sąskaitos būtų atskirtos nuo asmeninių sąskaitų; šis metodas yra labai svarbus siekiant veiksmingai valdyti pinigus. Be to, verslo banko sąskaitos išrašas gali būti labai naudingas, jei norite stebėti verslo pelno maržą, derinti buhalterinę apskaitą ir sekti savo išlaidų įpročius.
Kai sumaišote asmenines ir verslo sąskaitas, gali atsirasti netvarkingų įrašų, dėl kurių gali tekti per daug išlaidauti, nesilaikyti sąskaitų pateikimo terminų ir praleisti verslo augimo galimybes. Visą tai stebėti gali būti sudėtinga, todėl visada pravartu šias dvi sąskaitas atskirti.
Nuosekliai peržiūrėkite savo finansus
Pinigų valdymas yra vienas iš tų dalykų, kai niekada neturėtumėte atsipūsti ir užmigti ant laurų. Visada atsiranda kažkas naujo, geresnis būdas taupyti pinigus arba galimybės plėsti savo verslą. Taip pat visuomet yra naujų būdų, kaip rasti naujų klientų arba padidinti esamų klientų užsakymų dydį. Tačiau šių galimybių niekada nepamatysite, jei gerai nevaldysite pinigų ir nežinosite savo skaičių. Pasirūpinkite, kad reguliariai peržiūrėtumėte savo skaičius, turėtumėte strateginį planą (tiek verslo, tiek asmeninį), kurio vadovautumėtės, ir apie pinigus mąstykite išmintingiau.
Jūsų verslas gali būti susijęs su puikių produktų ir paslaugų kūrimu. Tačiau jei negalite apmokėti sąskaitų, jums gali tekti nutraukti savo vykdomą komercinę veiklą. Nesugebėjimas suprasti savo skaičių yra viena dažniausių verslo bankroto priežasčių. Todėl svarbu išmintingai valdyti pinigus ir kurti verslą, kuris būtų naudingas jūsų klientams, darbuotojams ir, žinomą, jums.