Pilki keleliai dulka, o šalia jų ne berželių pulkas, kaip sako dainos žodžiai, o dulkėse skęstantys kaimai ir valdžią juose „rūgojantys“ gyventojai. Vietinių dulkių sezonas trunka nuo ankstyvo pavasario iki vėlyvo rudens ir dabar atskriejusios Sacharos dulkės tėra menkas niekas, lyginant su viską nuklojančia savų dulkių gausa.
Žmonės keikia valdžią, tačiau pastaroji sunkiai ką gali pažadėti. Geriausia išeitis – asfaltas, tačiau jo sulaukti beveik tokia pat tikimybė kaip lietaus Sacharoje. O dulkančiais keliais gyventojai skundžiasi nuolat. Todėl, anot klasiko, reikia kažką daryti.
Biržų rajono savivaldybėje jau seniai kalbama apie galimybę kritiškiausius žvyrkelių ruožus barstyti ar laistyti specialiais mišiniais, surišančiais dulkių daleles ir sumažinančiais jų patekimą į aplinką. Šiemet Savivaldybės vadovai nusprendė nuo svarstymų pereiti prie eksperimentų, o tai jau vienu laipteliu aukščiau. Apie tai buvo kalbama antradienį vykusiame rajono seniūnų ir administracijos direktorės Jurgos Bagamolovienės pasitarime.
Pasak vadovės, apie dulkančių kelių barstymą ar laistymą specialiais mišiniais yra visokių nuomonių ir atsiliepimų. Tačiau neišbandžius sunku įvertinti. Anot direktorės, šiais metais ketinama atlikti bandymą – kiekvienoje seniūnijoje laistyti po labiausiai gyventojams dulkančio žvyrkelio atkarpą – vieną kilometrą. Tą kilometrą kiekviena seniūnija turi parinkti savo nuožiūra, ir tai turi būti ištisinė kelio atkarpa. Laistyti mišiniu kelią apsiima savivaldybės įmonė UAB „Biržų vandenys“.
Anot J. Bagamolovienės, tai bus bandomasis projektas, pagal jo rezultatus ir kaštus bus sprendžiama, ar verta šiuo keliu eiti toliau, ar ieškoti kitų būdų.
Pasak UAB „Biržų vandenys“ direktorės Editos Barkauskienės, pati idėja nėra nauja, ji jau išbandyta ir užsienyje, ir Lietuvoje. Tiesa, vienas dalykas tikrai įdomus – kelius ketinama laistyti ne pagamintu tirpalu, o vietinio gręžinio vandeniu. Anot direktorės, įmonė turi gręžinį, kurio vandens gyventojams gerti negalima, jis pernelyg druskingas. Šiuo vandeniu ir ketinama bandyti suvaldyti dulkes. Ar bus poveikis, parodys šios vasaros bandymai.
Pasak E. Barkauskienės, kažkokių investicijų šiam reikalui nereikės, įmonės specialistai patys sumontuos prie vieno iš automobilių purškimo įrangą. Koks bus rezultatas, parodys ateitis. Gali tekti didinti druskų koncentraciją vandenyje, bet apie tai bus galima spręsti tik turint bandymų rezultatus.
Anot direktorės, kadangi tai tik eksperimentas, įmonė paslaugą teiks už savikainą. Jei ši priemonė pasitvirtins, tuomet bus galvojama apie apimtis ir plėtrą.
Teorija sako, jog teigiamas tokio laistymo efektas stebimas apie mėnesį, tai priklauso ir nuo oro sąlygų. Teigiama, kad mažesnis dulkėjimas išsilaiko ilgiau esant drėgniems orams. O veikimas yra toks – didelės mineralizacijos sūrymu palaistytas žvyrkelio paviršius nakties metu sugeria į save drėgmę iš oro. Todėl dieną danga išlieka drėgna, savo ruožtu sumažėja dulkėjimas vykstant transporto eismui.