Rinkimų kampanijos metu iš senų „paziukų“ šaipęsi liberalsąjūdiečiai nepalaiko savivaldybės valdomos įmonės vadovo iniciatyvos atnaujinti autobusų parką. Jie sako bijantys paskolų rizikos. Tokiu būdu Liberalų sąjūdžio frakcija nepalaiko ir valdančiosios koalicijos partnerių bei jai atstovaujančios vykdomosios valdžios – savivaldybės administracijos – teikiamo sprendimo.
„Šiaurės rytai“ rašė, kad savivaldybės valdoma įmonė – uždaroji akcinė bendrovė „Biržų autobusų parkas“ ketina pirkti tris naujus autobusus. Jie važinėtų tarpmiestiniais maršrutais, dėl kurių įmonė rengiasi dalyvauti konkurse. Pirkiniui reikia 523 tūkst. eurų paskolos, už kurią bendrovė prašo laiduoti steigėją – Biržų rajono savivaldybės tarybą.
Tarybos nariai jau komitetų posėdžiuose gavo visą informaciją. Į tarybos nariams aktualius klausimus atsakinėjo bendrovės direktorius Marius Šernas, savivaldybės Strateginio planavimo ir turto valdymo skyriaus vedėja Zita Marcinkevičiūtė. Poziciją išsakė ir administracijos direktorė Irutė Varzienė.
Prieš garantijos paskolai teikimą komitetuose atkakliai nusistatę trys liberalsąjūdiečiai (nebuvo sergančio Daliaus Drevinsko) tokios pat pozicijos laikėsi ir tarybos posėdyje.
Apie mokesčių mokėtojų pinigus, skolų kilpą ir snarglius
Pranešėja Z. Marcinkevičiūtė kartojo, kad savivaldybės skolinimosi limitai leidžia teikti garantiją savivaldybės valdomai įmonei. Tai neužkirstų kelio ir kitoms garantijoms, kurias savivaldybė prireikus galėtų teikti ir kitai įmonei, kurią valdo savivaldybė. Tokių įmonių rajone yra trys: Biržų autobusų parkas, Biržų vandenys ir Biržų šilumos tinklai.
Biržų autobusų parko veikla rodo, kad įmonė galės mokėti paskolą bei palūkanas. Atsižvelgta ir į tai, kad bendrovė vieną paskolą jau yra gavusi ir už ją moka.
„Ar mes turime teisę rizikuoti tokiais dideliais pinigais? Jie ne mūsų – mokesčių mokėtojų“, – kalbėjo liberalsąjūdietis Mantas Visockas. Jis paskolos garantijai nepritarė.
Frakcijos pirmininkas Aidas Vaitkevičius kalbėjo apie žaliąjį kursą, akcizus dyzelinui ir teigė, kad konkurse dėl tarpmiestinių maršrutų galima dalyvauti ir su autobusais, kurių amžius – iki 15 metų.
„Ar su naujais autobusais neužsinersime kilpos?“ – nuogąstavo ūkininkas. Jis taip pat sakė negalintis pritarti paskolos garantijai.
Trečias liberalas – partijos skyriui vadovaujantis Arūnas Remeika – mano, kad bendrovei jau užtenka tiek autobusų, kiek nusipirkta pirmosios paskolos lėšomis. Politiko manymu, parkas pakankamai atnaujintas, o atsakomybė už paskolą gąsdinanti.
„Savivaldybės paskolų snarglys siekia žemės branduolį. Reikia labai gerų plaučių jį sutraukti“, – mestelėjo valdančiosios koalicijos partneris liberalsąjūdietis A. Remeika bei pareiškė sprendimo irgi nepalaikysiantis.
Palaikymas – ir iš opozicijosbei nefrakcionuotų tarybos narių
Lietuvos regionų partijos atstovė Toma Karvelytė išsakė pritarimą bendrovės vadovo pastangoms, matomam rezultatui bei sprendimui dėl paskolos. Sprendimui dėl paskolos garantijos sakė pritariantis ir Andrius Budriūnas.
„Oponentų kalbose neišgirdau jokių pasiūlymų. Vien tik iš principo nepritarti – ne argumentas. Imame paskolą, bet už tai gauname turtą. Net naudotas turtas rinkoje išlaiko vertę ir kainą. Tai rizika čia yra minimali, mes jau seniai turėjome priimti sprendimus ir padėti įmonei“, – kalbėjo Andrius Budriūnas.
„Reikia pritarti“, – sakė ir Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos pirmininkas Tomas Četvergas. Jis priminė, kad rinkimuose visi dalyviai turėję pažadų „eilutę“ dėl autobusų parko veiklos gerinimo. Todėl T. Četvergui esą keista, kad senus „paziukus“ pašaipiai akcentavę buvę bendro rinkimų sąrašo dalyviai liberalai nenori palaikyti įmonės.
Socialdemokratas Dalius Jakubėnas ragino padėti įmonei, kuri bando gaivinti veiklą. Gydytojas ragino nepamiršti, koks autobusų parkas „buvo apipelijęs ir intrigų pilnas“.
LVŽS narė Edita Čepokienė siūlė tarybos nariams pagalvoti, kas bus, jeigu taryba nelaiduos už paskolą.
„Sprendžiamas autobusų parko gyvybės šaltinio klausimas, nes tarpmiestiniai reisai – bendrovės gyvybės arterija“, – kalbėjo E. Čepokienė. Kad reikia palaikyti įmonę, sutiko ir frakcijai vadovaujantis socialdemokratas Audrius Jukna.
Respublikonas ir seni autobusai
Respublikonas Vilius Trečiokas pabarė liberalus, nenorinčius atnaujinti autobusų parko. Priminė, kad liberalai esą nebalsavę ir dėl pirmosios paskolos. Tačiau jo elgesys prieštaravo žodžiams.
„Aš tai susilaikysiu“, – pareiškė V. Trečiokas, pasielgęs kaip liberalas ir prajuokinęs posėdžio dalyvius.
Liberalas A. Vaitkevičius reagavo į A. Budriūno žodžius, kad oponentai nieko nesiūlantys. Todėl frakcijos vardu A.Vaitkevičius pasiūlė „šiandien nuo sprendimo susilaikyti, 2 – 3 metus sulaukti žaliojo kurso, pirkti dėvėtus autobusus“.
„Paskaičiuokim, kiek per dvejus ar trejus metus kišim lėšų į nusipirktų senų autobusų remontą“, – liberalui replikavo „valstietis“ T. Četvergas.
Žaliojo kurso belaukiantiems liberalams „valstietė“ E. Čepokienė siūlė paskaičiuoti, kiek į senus autobusus reikės pilti dyzelinio kuro, dėl žaliojo kurso ir akcizų pakilus išaugus kainai.
Apie riziką ir atsakomybę
„Suvokiu riziką, bet prisiimu atsakomybę… Aš juo pasitikiu ir atsiprašysiu, jeigu kada nors bus kitaip“, – sakė pasitikėjimą Biržų autobusų parko vadovui M. Šernui reiškusi savivaldybės administracijos direktorė Irutė Varzienė.
Ji kalbėjo apie stebinančią ir žeidžiančią liberalų laikyseną. Pasak administracijos vadovės, jeigu yra įtarinėjimų dėl viešųjų pirkimų skaidrumo, liberalai gali siūlyti paskutinių viešųjų pirkimų, atliktų įmonei vadovaujant M. Šernui, auditą. O į viešųjų pirkimų komisiją būtų galima deleguoti specialistą iš savivaldybės Viešųjų pirkimų skyriaus.
I. Varzienė kvietė depolitizuoti situaciją ir sugebėti atskirti bent jau ūkiškus klausimus.
Už garantiją paskolai balsavo 16 tarybos narių, o susilaikė 5 (3 liberalai ir 2 respublikonai).