Pirmą liepos šeštadienį Biržų aeroklubas šventė 55 metų sukaktį ir šia proga į svečius pasikvietė savo draugus bei visus, besidominčius skrydžiais. Šventė pranoko lūkesčius.
55-mečio šventės laukimu Biržų aeroklubo nariai gyveno anksčiau, nei prasidėjo šiųmetis skraidymo sezonas. Tuo labiau kad Biržuose prieš klubo gimtadienio šventę dar vyko ir Lietuvos sportinės klasės sklandymo čempionatas, kuriam taip pat reikėjo tinkamai pasiruošti. O šventės laukimas prasideda nuo rūpesčių: sustyguoti šventės programą, kad ji būtų patraukli aviacijos reginių išlepintiems biržiečiams ir miesto svečiams, paruošti šventei didžiulę aerodromo teritoriją, kad ji būtų saugi žiūrovams ir orlaivių pasirodymams.
Tik tinkamo oro negali užsakyti ir jokiais darbais neprikviesi. Bet šeštadienis, nors ir vėjuotas, išaušo šventei beveik palankus. Beveik, nes dėl stipraus vėjo į Biržus neatskrido legendinė „Bellanca ch300“, labiau žinoma kaip „Lituanica“, o lengvesnių orlaivių pilotams teko atsakingai galynėtis su vėju.
Šventės vedėjams vos pradėjus kalbas dangun įsiveržė garsioji „Anbo“ trijulė: JAK-50 lėktuvais skraidantys ir tikrą šokį ore šokantys pilotai Robertas Noreika, Rolandas Paksas ir Algimantas Žentelis. Sudėtingas figūras ore atlikę pilotai, pasirodo, tik pasveikino biržiečius, o tikrasis jų oro spektaklis turėjo įvykti po geros valandos.
Šventės vedėjai priminė Biržų aeroklubo susikūrimo istoriją. Pasirodo, apie būsimą aeroklubą Biržuose buvo užsiminta dar 1940 metais.
Nepriklausomoje Lietuvoje buvo priimtas dokumentas dėl aeroklubų steigimo Vilniuje ir Biržuose. Tačiau tam nebuvo lemta įvykti. Apie aviacijos sporto klubo įkūrimą Biržuose pradėta kalbėti 1963 metais. Vieni iš didžiausių entuziastų – Vytautas Pačinskas, skraidyti išmokęs Pociūnų aerodrome pas tuo metu garsų sklandytoją ir skraidymo instruktorių V. Dovydaitį ir su šeima persikėlęs gyventi į Biržus, ir Biržų aviacijos legenda tapęs Vilius Juodgudis, tuo metu dirbęs Biržų autotransporto įmonėje keleivinio autobuso vairuotoju. Kai kurie biržiečiai dar ir dabar prisimena, kaip važiuodamas su keleiviais į Bauskę Vilius Juodgudis sustodavęs ties Bauskės aerodromu ir žiūrėdavęs, kaip skraido sklandytuvai. Keleiviams dažniausiai aiškindavęs, kad sugedo „paziukas“, bet jis jį tuoj pataisysiąs.
1965 metų gruodžio mėnesį Biržų autotransporto įmonėje prasidėjo teoriniai sklandymo užsiėmimai. Mokytis skraidyti būsimieji sklandytojai važinėjo į Bauskę. Visi tada skraidyti išmokę biržiečiai ypatingai šiltai prisimena Bauskės klubo viršininką B. Dzendoletto, kuris atvykėlių neišskyrė iš kitų sklandytojų – visus surašydavo į bendrą eilę skrydžiams.
1966 metų vasarą Biržuose nuspręsta surengti didelę aviacijos sporto šventę, parodant, kiek daug šios sporto šakos entuziastų čia yra. Vėl padėti sutiko B. Dzendoletto, suorganizavęs ir į Biržus pakvietęs sportininkus su visa geriausia tuo metu Latvijoje turėta sportinės aviacijos technika. Šventė pavyko puikiai, kasininkai pristigo bilietų – tiek daug susirinko žiūrovų.
1967 m. Biržuose buvo surengta antroji aviacijos sporto šventė. Šį kartą šventėje dalyvavo Kauno aviacijos sporto klubo nariai, nes Bauskės klubo viršininkas biržiečių tikras draugas B. Dzendoletto prieš dvi savaites iki šventės žuvo lėktuvo avarijoje Žeimelyje.
Pagaliau 1968 metais rugsėjo 18 dieną buvo įkurtas Biržų aviacijos sporto klubas, o Vilius Juodgudis patvirtintas pirmuoju klubo viršininku. Prasidėjo nauji konkretūs darbai. Kauno ASK dovanojo pirmąjį mokomąjį sklandytuvą, išnuomojo „Herkules 3“, kuris keldavo sklandytuvus į orą. Metams bėgant, klubas įsigijo naujų lėktuvų ir sklandytuvų.
Skaudi aeroklubo istorijoje data – 1980 metų rugpjūčio 16-oji. Tą dieną skrisdamas sklandytuvu avariją patyrė ir žuvo pirmasis aeroklubo vadovas Vilius Juodgudis.
Per 55 aktyvios veiklos metus Biržų aeroklubas išugdė daug lėktuvų pilotų ir sklandytojų. Ne vienas, čia pradėjęs pažintį su aviacija, tapo didžiosios civilinės ar karinės aviacijos pilotais, bet ir šiandien išliko klubo nariais ir nuoširdžiais pagalbininkais.
Bet aviacijos šventė – ne tik prisiminimai. Tuo labiau, kad į vėjuotą orą kyla trys Barysių „Baltic Amber Team“ ultralengvieji lėktuvai. Puikių pilotų valdomi ultralengvieji lėktuvai įveikia kerštaujantį vėją ir danguje piešia įspūdingą piešinį. Nusileidusius pilotus plojimais sveikina žiūrovai.
Iš dangaus jau leidžiasi šiauliečiai parašiutininkai, po jų į dangų kyla malūnsparnis, vadinamasis „autožyras“. Apie tokio tipo orlaivių avarijas prisiklausę biržiečiai atidžiai seka malūnsparnio skrydį ore. Jis irgi šventiškas – sunku suvokti, kad šis aparatas ore gali judėti tokiomis trajektorijomis.
Įspūdingai biržiečius sveikina Latvijos „Adaži“ klubo pilotai, demonstruodami aukštojo pilotažo figūras.
Į orą „Vilga“ kelia biržiečio Ainio Bagdono pilotuojamą sklandytuvą. Pakeltas į tinkamą aukštį sklandytuvas atlieka kelias figūras, o paskui staigiai žemėdamas prašvilpia virš pat žiūrovų galvų. Kitas Biržų aeroklubo narys Ugnius Kairys, beje, studijuojantis aviacijos inžineriją, šįsyk pilotuoja KA-2 sklandytuvą, kurį į orą iškelia išvilktuvas.
Žiūrovų akys nepalieka dangaus. Tuo labiau kad „Jakų“ variklius jau šildo „Anbo“ pilotai. Jų kuriamam sudėtingam šokiui ore abejingų nėra, o žodžių aprašyti šiam reginiui trūksta… Tik galime priminti, kad „Anbo“ pavadinimą pilotai pasirinko pagerbdami aviacijos konstruktoriaus, Lietuvos karo aviacijos vado, brigados generolo Antano Gustaičio atminimą, kad šios grupės skrydžiais žavėjosi Pietų Korėjos, Kinijos, Rusijos, Latvijos, Lenkijos, Estijos, kitų valstybių bei Lietuvos aviacijos aistruoliai. Beje, tai ne pirmoji „Anbo“ viešnagė Biržuose – savo įspūdingą programą trijulė rodė 2019 m. pavasarį.
Akys seka ir aviamodelių, bepiločio lėktuvo skrydį. Negali nesižavėti Utenos skraidyklių pasirodymu.
Žiūrovų plojimai skirti karinio sraigtasparnio ekipažui, puikiai atlikusiam parodomąją gelbėjimo operaciją.
Į orą jau kyla Algimanto Jankausko, Biržų pilotų klubo nario, lėktuvas „Tarragon“. Ir vėl prasideda neįtikėtinas šokis ore, kuris prikausto žiūrovų akis ir skatina smalsumą – kas pilotuoja lėktuvą? Ovacijų nusipelno ultralengvąjį „Tarragoną“ pilotavę Algimantas Jankauskas ir „Adadži“ klubo pilotas Anatolij Perekriostov, patikimas biržiečių pilotų draugas.
Žiūrovai vėl gėrisi parašiutininkų šuoliais, įspūdingu „Adaži“ klubo biplano pasirodymu.
Šventė nepalieka abejingų. O jei akys ar sprandas pavargo sekti veiksmą danguje, galima pasigrožėti ir vaizdais ant žemės: su gimtadienio švente Biržų aeroklubo narius pasveikinti atvyko keli senųjų automobilių klubo „Klasika“ automobiliai.
Biržiečiai nesibūriuoja prie alaus ar užkandžių prekiautojų, nors atsigaivinti ir užkąsti tenka. Biržų turizmo informacijos centro darbuotojos, vilkinčios marškinėlius su skrydžio simbolika, šypsosi – tokius marškinėlius kaipmat išgraibstė. Iš greta įsikūrusių prekybininkų biržiečiai pirko ir kiek brangesnius polo marškinėlius su Biržų aeroklubo simbolika. Ne vienas čia pat aprangą pakeitė ir jau sunku tapo atskirti, kas yra klubo nariai, o kas jų aistringi gerbėjai. Bet svarbiausia, kad šventė suvienijo visus: ir aeroklubo narius, ir skrydžių stebėtojus.