Gegužės 20 dieną į senovinės technikos muziejų, įsikūrusį Sodeliškiuose, atkeliavo vienas įspūdingiausių eksponatų. Tai 1947 metų L serijos garvežys ir jo tenderis.
Į Biržų rajoną eksponatas atkeliavo iš Radviliškio lokomotyvų depo. Jo kelionei buvo ruoštasi apie metus.
„Garvežį aukcione įsigijome praėjusių metų pavasarį. Neoficialiais duomenimis, jame dalyvavo mūsų muziejus ir metalo supirkėjai. Taigi, galima sakyti, kad išgelbėjome jį nuo sunaikinimo. Parvežimas nebuvo paprastas, tam reikėjo pasiruošti – samdyti specialiąją techniką ir kraną, gauti leidimus transportavimui, sutvirtinti privažiavimą prie muziejaus. Šešis sunkvežimius skaldos teko supilti. Kieme įrengėme bėgius, ant kurių garvežys ir jo tenderis ir buvo užkeltas“, – pasakojo senovinės technikos muziejaus įkūrėjas Dalius Linkevičius.

Tokių garvežių visoje Lietuvoje yra likę vos penki. Pagal oficialiuose dokumentuose esančius įrašus, Biržuose esantis garvežys po pagaminimo pirmiausia dirbo Kaukazo šiaurėje, po to buvo aptarnaujamas Lvove (Ukraina), o į Radviliškį atkeliavo 1962 metais. Tuo metu po truputį jau pradėjo važinėti dyzeliniai traukiniai. Paskutiniai įrašai, kuomet garvežys dar dirbo ir tempė vagonus, buvo padaryti 1972 metais. Po to ilgus metus, iki pat 1994-ųjų, dirbo kaip mobilioji katilinė.
Įdomu tai, kad prieš 20 metų jį buvo mėginta užkurti. Anot specialistų, norint užkurti garvežį reikėtų atlikti krosnies ir vamzdyno diagnostiką. Praktiškai tą atlikti galinčių žmonių, ko gero, jau nėra, tektų ieškoti ir mėginti vadovautis dokumentais. Tačiau entuziastingas muziejaus savininkas tokios minties anaiptol neatsisako.
„Turime bent kelis veikiančius garo traktorius, todėl būtų įdomu užkurti ir garvežį. Vieną traktorių praktiškai nuo nulio restauravome, visus vamzdelius naujus sudėjome, tad svarstysime galimybę prikelti ir šį milžiną. Vizija yra turėti didžiausią garo technikos ir mašinų muziejų Baltijos šalyse“, – sakė D. Linkevičius.
Įspūdingą skaičių įvairios technikos turintis muziejus plečiasi ir lankytojams bus atverti nauji angarai.
„Jau baigiame įrengti 2 tūkst. kv. metrų bei esame gamybai užsakę dar 3,5 tūkst. kv. metrų angarą. Į juos suvešime visą turimą techniką, yra nemažai eksponatų, kurie lankytojams dar nematyti. Taip pat norime po stogu laikyti ir taip apsaugoti dabar lauke stovinčius garo traktorius“, – pasakojo muziejaus savininkas.