Pagrindinė iliustracijos paskirtis – perteikti žinią skaitytojams. Knygų vaikams iliustracijos atlieka ir papildomas funkcijas: padeda ugdyti analitinius ir interpretacinius įgūdžius bei skatina jų mėgavimąsi skaitymu. Paveikslėliai padeda vaikams geriau suprasti istorijas, ugdo skonį menui ir atneša daug kitų privalumų.
Motyvacija skaityti
Vaikai prie iliustruotų knygų būna prilipę kur kas labiau nei prie įprastų – pastarosios jiems atrodo nuobodžios ir negyvos. Patys mažiausieji dar gali net nesuprasti, koks yra knygos tikslas ar siužetas, bet juos neabejotinai sudomins spalvingos iliustracijos. Tai tampa pirmuoju motyvuojančiu veiksniu, skatinančiu išsiugdyti skaitymo įprotį. Iliustruotų knygų skaitymas visada yra smagus. Itin žaviomis iliustracijomis pasižymi leidyklos „Nieko rimto“ knygos.
Jei pirmoji vaiko skaitymo patirtis yra neigiama ir į skaitymą žiūrima kaip į prievolę, skaitymas gali atrodyti kaip darbas, o ne malonumas. Tai vėliau gali trukdyti vaikui pereiti nuo paprastų knygų prie rimtesnių skaitinių. Iliustruotos knygos suteikia jaunajam skaitytojui galimybę tapti istorijos dalimi ir pačiam kontroliuoti jos tempą: daryti pauzes tarp puslapių, sustoti įsigilinant į paveikslėlį, eiti pirmyn ir atgal, skaityti greitai arba lėtai ir panašiai.
Lengvesnis istorijos supratimas
Iliustracijos padeda vaikams suprasti, apie ką jie skaito, tad jaunieji skaitytojai gali lengviau analizuoti istoriją. Jei žodžiai yra per sunkūs, istorijoje susigaudyti galima taip pat dėl iliustracijų. Jos suteikia jauniesiems skaitytojams galimybę iš karto išvysti istorijos veikėjus, aplinką ir nuotaiką. Dėl paveikslėlių yra lengviau užmezgamas ryšys su istorija. Mažiesiems nepaprastai malonu iliustracijose atrasti užuominų, kurios juos informuoja apie esminius pasakojimo elementus. Vaikai iš karto reaguoja į personažus dėl jų vizualinio patrauklumo, o vaizdinių spalvos ir tonas padeda sukurti emocinę nuotaiką. Istorijos, kurios užbaigiamos paveikslėliais, skatina dar aktyvesnį įsitraukimą ir interpretaciją. Dėl iliustracijų vaikai tampa įsijautusiais istorijos iššifravimo dalyviais.
Veiksminga mokymosi priemonė
Iliustruotų knygų naudą vaikams išnaudoja net mokyklos. Per iliustracijas vaikai mokosi ir supranta juos supantį pasaulį. Vaizdai padeda jiems suprasti ir atpažinti dalykus, su kuriais jie susiduria kasdieniame gyvenime, arba atrasti kažką, kas anksčiau jiems buvo visiškai nežinoma. Mažieji susipažįsta su įvairiais gyvūnais, vaisiais, augalais ir kt. Tai padeda vaikams lengviau išmokti naujų dalykų.
Vyresniems vaikams iliustracijos padeda suprasti sudėtingas temas, pavyzdžiui, mokslines formules ar istorinius įvykius. Saulės sistemą vaikai gali įsiminti daug lengviau, kai planetos knygoje pavaizduojamos paveikslėliais. Net baigiamųjų klasių moksleiviai ar studentai įvairių inžinerijos ir medicinos sąvokų mokomi naudojant vizualus. Tušti teorijos puslapiai be jokių užduotėlių ar iliustracijų gali atstumti vaikus.
Mąstymo lavinimas
Vaikas jį supantį pasaulį gali suvokti tik neabstrakčiu būdu. Naudojant iliustracijas daiktai yra konceptualizuojami, sužadinama vaizduotė ir stiprinamas analoginis bei vizualinis mąstymas. Vaikai pradeda sieti daiktus su vaizdais ir juos lydinčiais tekstais. Iliustracijos padeda vaikams susieti stebimus dalykus su tuo, kaip jie mąsto, taip pat susieti sąvokas su bendru tekstu. Iliustracijos – tai vaizdinė kalba, tiesiogiai pasiekianti vaiko sąmonę. Vaizdiniai kodai ankstyvame amžiuje gali būti net naudingesni už žodinius. Paveikslėliai paaštrina vaikų suvokimą.
Žodyno plėtimas
Pasirodo, ne tik sausas tekstas plečia žodyną. Vaikai, skaitydami iliustruotas knygas, daug geriau supranta tekstą. Nauji žodžiai patenka į mažųjų akiratį ir jie susieja terminus su pateiktais paveikslėliais. Vaizdinės užuominos padeda vaikams suprasti net pačias sudėtingiausias sąvokas. Paveikslėliais paremtas knygas vaikams skaityti smagu ir jie net mielai renkasi jas perskaityti dar ir dar kartą.
Skaitydami paveikslėlių knygas vaikai pratinasi prie kalbos, o suaugusieji gali pristatyti ir paaiškinti naujus įdomius žodžius. Dėl dažnai iliustruotose knygose aptinkamo ritmo ir rimo jas lengviau suprasti ir smagiau skaityti garsiai, tad vaikai greičiau išmoksta naujus žodžius. Pakartotinai skaitant tą pačią istoriją, žodžiai tik dar labiau įsimenami. Taip veiksmingai, bet nevalingai ugdomas mažųjų žodynas.
Įsitraukimo didinimas
Iliustruotos knygos leidžia tėvams ir mokytojams efektyviau skirti laiko istorijos, paveikslėlių bei žodžių aptarimui. Tai suteikia jauniesiems skaitytojams pasitikėjimo savimi ir leidžia kalbėti apie tai, ką jie mato puslapyje: kas nutiko istorijoje, kokie įvykiai susiklostė, ką veikia personažai. Naudodami iliustruotas knygas, mokytojai gali sugalvoti įvairių įtraukiančių veiklų.
Pavyzdžiui, dirbti mažose grupelėse, suskirsčius vaikus po tris su knyga. Tegul vienas vaikas sutelkia dėmesį į garsų bei raiškų teksto skaitymą, kitas pamini iliustracijų detales, o trečias – kas, jo nuomone, svarbiausia yra pasakojime, susiejus tekstą ir paveikslėlius.
Dalykų supaprastinamas
Iliustruotose knygose šiais laikais kalbama apie įvairius dalykus, įskaitant vyresnio amžiaus žmonių smurtą, priešgaisrinę saugą, piktnaudžiavimą narkotikais ir panašiai. Paprastai mokytojai, kaip ir tėvai, sunkiai randa žodžių tinkamai perteikti šias temas. Tad paveikslėliai vaikiškose knygose naudingi dar ir tuo, jog paaiškina dalykus, apie kuriuos suaugusieji gali šiek tiek dvejoti kalbėti.
Iliustracijų knygose nauda vaikams – neginčijama. Paveikslėliai lavina mažųjų vizualinį mąstymą, padeda išmokti naujų dalykų, motyvuoja skaityti ir daro dar daug gero. Iliustruotos knygos vaikystėje – tai garantija, jog ateityje pomėgis skaityti niekur nedings.