Neįprastai penktadienį ryte vykęs Biržų savivaldybės tarybos posėdis pasižymėjo ne tik neįprastu laiku, bet ir neįprastais tarybos narių pasisakymais.
Priežastis, kodėl posėdis įvyko biržiečiams neįprastu metu, yra suprantama, nes pagal Lietuvos Respublikos Vietos Savivaldos įstatymo 17 straipsnio 8 dalį savivaldybės taryboje per 2 mėnesius nuo pirmojo naujai išrinktos tarybos posėdžio turi būti sudarytos visos privalomos komisijos ir komitetai bei paskirti jų pirmininkai. Dalis klausimų tai ir išsprendė. Aišku, nelabai rimtai atrodo, kai valdančioji koalicija formuojama taip ilgai, jog jau pradeda spausti įvairių darinių tvirtinimo terminai.
Nesvarbu, ar tarybos narys yra daugumos atstovas, ar mažumos – visi teisės aktai jam galioja vienodai.
Svarstant Kontrolės komiteto, Antikorupcijos ir Etikos komisijų sudėčių klausimus buvo išsakyti labai neįprasti opozicijoje dirbančio komiteto „Biržų atgimimas“ pasisakymai. Pareiškime dėl Kontrolės komiteto teigiama, jog „tradiciškai Kontrolės komitetas buvo opozicijos žinioje, kad galėtų kontroliuoti valdančiosios daugumos, rajono vadovų bei administracijos veiklą. Deja, dabartiniai teisės aktai reglamentuoja, jog daugumą kontrolės komitete proporcijos principu sudaro valdančiųjų partijų atstovai…“. Beklausant iškilo klausimas, negi tą patį įstatymo tekstą suvokiame skirtingai? Savivaldos įstatymo 20-o straipsnio 1-a dalis sako, kad „Kontrolės komitetas sudaromas iš vienodo visų savivaldybės tarybos narių frakcijų, grupių ir į jokią frakciją ar grupę nesusivienijusių deleguotų savivaldybės tarybos narių skaičiaus“. Kitaip sakant – kiek frakcijų, tiek ir kontrolės komiteto narių, ir nieko neužsiminta, jog opozicijos atstovų turi būti daugiau. Biržų rajono savivaldybės taryboje šiuo metu yra 7 frakcijos, tad ir nariai turi būti 7. Kontrolės komiteto funkcijos yra susijusios su savivaldybės kontrolieriaus darbo priežiūra, kontrolės ir audito ataskaitų svarstymu, tinkamo savivaldybės turto naudojimo stebėjimu ir pan.
Du vicemerai ir du mero patarėjai yra per didelė prabanga ir perteklinė našta rajono biudžetui.
Pareiškimai apie Antikorupcijos ir Etikos komisijų sudėtis ir dabartinį formavimą prasidėjo tokiais pačiais teiginiais, kaip ir apie Kontrolės komitetą. Vietos savivaldos įstatymo 23 straipsnis kalba apie Etikos komisijos sudėtį ir darbą, o 24 straipsnis – apie Antikorupcijos komisijos sudėtį ir veiklą. Abiejų straipsnių, kalbančių apie šias komisijas, antrieji sakiniai parašyti identiškai: „Ši komisija sudaroma laikantis proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo“. Manau, kad nesvarbu, ar tarybos narys yra daugumos atstovas, ar mažumos – visi teisės aktai jam galioja vienodai. Būtent todėl opozicinė Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcija dalyvaus Kontrolės komiteto ir komisijų veikloje, kaip tai reglamentuoja įstatymas, nereikšdama nepagrįstų pretenzijų.
Vis dėlto svarbiausias klausimas šiame tarybos posėdyje, manau, buvo Stepono Staškevičiaus skyrimas į vicemero pareigas. Mūsų frakcija balsavo prieš, nes nebuvo argumentuotai atsakyta į klausimus, o geras, ramus, paklusnus žmogus šiuo atveju nėra tinkamas argumentas. Be to, manome, kad administracijoje labiau reikia stiprinti kitas sritis – trūksta šilumos ūkio, energetikos, žaliojo kurso priemones išmanančių specialistų. Du vicemerai ir du mero patarėjai yra per didelė prabanga ir perteklinė našta rajono biudžetui. Norėtųsi, jog naujasis meras būtų ambicingesnis ir parodytų biudžeto taupymo pavyzdį.
„Valstiečiai“ duoda žmogų – „socdemai“ pritaiko pareigybę.
Bet ko nepadarysi, kad kaip nors sulipdytum koaliciją! Tokiu būdu pirmoji mero vadybos naujovė yra ne rinktis vicemerą pagal gebėjimus, patirtį, poreikį, rinkiminius pasižadėjimus, o pagal koalicijos partnerių ultimatyvius („socdemų“ sugalvotas terminas) pasiūlymus. „Valstiečiai“ duoda žmogų – „socdemai“ pritaiko pareigybę. Gaila, kad tiek mero, tiek valdančiosios koalicijos pasisakymai už vicemerą buvo tokie silpni, neparuošti, be stiprios asmenybės savybių išryškinimo. Bet, kai nėra ką išryškinti, tai tenka tik kuo greičiau nubalsuoti ir patvirtinti. Valstiečiams priimtina, jog vicemeras bus atsakingas tik merui, o aš manau, kad vicemeras turi būti atsakingas visiems biržiečiams. Man toks valdančiųjų požiūris nepriimtinas, ypač kai taikomi dvigubi standartai. O tai kaip pagarba tarybos nariams, pažadais patikėjusiems rinkėjams?
Dalius Barkauskas Biržų rajono savivaldybės tarybos TS – LKD frakcijos narys, TS – LKD Biržų skyriaus pirmininkas