Toliau nuo autobusų stotelės gyvenančių žmonių vežiojimo paslauga Biržų savivaldybės politikams kėlė klausimų. Tarybos posėdyje sklandė mintis, ar projektas netaps galimybe piktnaudžiauti.
Yra tokia vyriausybiniu lygiu įteisinta Panevėžio regiono funkcinės zonos strategija, kurią 2024 metų vasarą savo sprendimu patvirtino ir Biržų rajono savivaldybės taryba. Yra šios strategijos įgyvendinimo veiksmų planas, o jame – veiksmas, pavadintas „Judumo paslaugų plėtra Biržų rajono savivaldybėje“.
Šio veiksmo įgyvendinimui Savivaldybė parengs ir teiks projektą finansavimui gauti. Planuojama projekto vertė – 260 tūkst. Eur. Iš jų planuojamos ES fondų lėšos – 221 tūkst. Eur (85 proc.), Savivaldybės lėšos – 39 tūkst. Eur (15 proc.). Tiksli projekto vertė bus žinoma, tik įvykdžius visus viešuosius pirkimus.
Veš visus, gyvenančius toliau nuo stotelės?
Kaip aiškinama politikams skirtame rašte, projekte numatytą judumo paslaugą turi teisę gauti visi (išskyrus tokią paslaugą jau gaunančius), kurių gyvenamoji vieta nutolusi daugiau kaip 2 kilometrus nuo artimiausios viešojo transporto stotelės.
Šitaip žadama tenkinti visų Savivaldybės teritorijoje registruotų asmenų būtinųjų kelionių (į švietimo, socialinių paslaugų, sveikatos priežiūros, teisėsaugos įstaigas ir iš jų) poreikio tenkinimą.
Paslaugą teiktų UAB Biržų autobusų parkas.
Žmogui (ar žmonių grupei) reikės užsiregistruoti, ir tą pačią dieną (darbo dienomis) užsakymas bus atliktas. Žmonės bus vežami į reikiamą vietą Panevėžio regione. Paslaugos teikime dalyvaus visos regiono savivaldybės, išskyrus Panevėžio miestą.
Skambučių registracijos centras bus Rokiškyje. Numatyta įsigyti skambučių centro ir maršrutų planavimo funkcijoms reikalingą įrangą (planuojama 40 tūkst. Eur vertės). Prie to turės prisidėti ir Biržai.
Ką gaus Biržų autobusų parkas?
Savivaldybės valdomas autobusų parkas turės įsigyti 2 elektromobilius. Kiekviename – elektromobilyje 7 sėdimos vietos, 2 vietos neįgaliesiems, sumontuotas hidraulinis keltuvas, vežimėlių ir neįgaliųjų tvirtinimo diržai ir kt.
Bus įrengta elektromobilių įkrovimo stotelė. Ją planuojama įrengti Biržų autobusų parko teritorijoje.
Naudojantis įkrovimu būtų naudojamas PIN kodas, kad stotelėje galėtų krautis tik projekto lėšomis įsigyti elektromobiliai.
Baigusi įgyvendinti projektą Savivaldybė turės 5 metus tęsti veiklą – vežioti ir registruoti žmones. Ar tada Biržuose nereikės įrengti skambučių centro? Ne tik šis klausimas Taryboje liko atviras.
Nemokamas taksi?
Politikai kėlė klausimą, kas, pasibaigus 5 metų laikotarpiui projektui, išlaikys skambučių centrą.
Strateginio planavimo ir turto valdymo skyriaus vedėja Zita Marcinkevičiūtė atsakė, kad dalis Rokiškyje esančios įrangos bus perduota Biržų savivaldybei. Įrangos išlaikymas jau būtų iš vietos biudžeto.
Anot pranešėjos, vykstant projektui vežimo paslauga turėtų būti nemokama. Kaip bus praėjus 5 metams, dar nežinia.
Taryboje abejota, ar nebus „gudručių“, kurie įsikūrę atokiau nuo autobusų stotelių esančiose kaimų sodybose ir, tarkim, į darbą mokykloje ar policijos komisariate pageidaus važinėti iškviečiamu nemokamu elektromobiliu.
Vedėja aiškino, kad jokių paslaugos ribojimų atskiroms socialinėms grupėms Vyriausybės nustatytoje tvarkoje nėra.
Ar kokie nors apribojimai galėtų atsirasti būsimame Savivaldybės tvarkos apraše, aiškumo nėra. Politikų manymu, toks tvarkos aprašas būtinas.
„Dabar atrodo, kad elektromobilį galės užsisakyti kiekvienas, gyvenantis ne arčiau kaip 2 kilometrai nuo autobusų sustojimo. Ar tokiu atveju šita paslauga taip, kaip dabar „greitoji“, kai kuriems asmenims netaps kaip taksi?“ – abejojo demokratas Dalius Drevinskas. Garantijų, kad taip neįvyks, nėra.
Konservatorius Laurynas Bukys priminė, kad vietiniais autobusų maršrutais keleiviai ir dabar vežami nemokamai. „Vadinasi, jeigu gyveni toliau negu 2 kilometrus nuo stotelės, dabar gauni ir nemokamą taksi?“ – pastebėjo Tarybos narys.
Teks atsižvelgti ne tik į Lazdijų, bet ir valstybės politiką
Pasak socialdemokratės Audronės Garšvaitės, yra kaimų, į kuriuos autobusai atvažiuoja kartą per mėnesį. Tai, politikės manymu, ar netoli stotelės gyvenančių šių kaimo žmonių atžvilgiu irgi reikėtų laikytis minėtų 2 kilometrų nuorodos?
Atsakymas kol kas vienas – taip nurodyta Vyriausybės teisės aktu.
Konservatorė Irutė Varzienė domėjosi, ar svarstant siūlomą projektą minėta užsienio patirtis.
Meras Kęstutis Knizikevičius atsakė, kad domėtasi Lazdijų savivaldybės patirtimi. Čia veikia socialinis taksi.
„Valstietis“ Audrys Šimas teiravosi, ar ir po 5 metų judumo paslauga ir toliau bus teikiama Panevėžio regione.
„Ateitis parodys, kiek bus šia paslauga besinaudojančių. Turėsime atsižvelgti ir į valstybės politiką“, – atsakė meras socialdemokratas.
Už projektą balsavusi konservatorė Irutė Varzienė įsitikinusi, kad šis projektas pareikalaus ypatingo Savivaldybės administracijos dėmesio ir administracijos kontrolės. Politikės vadovaujama TS-LKD frakcija balsavo laisvai.
Projektui pritarė 19 politikų. Susilaikė konservatoriai D. Barkauskas ir Arūnas Anskinas, demokratas D. Drevinskas ir „atgimietis“ Vytautas Juška.
Prieš balsavo „Biržų atgimimo“ nariai Kęstutis Isakas ir Liutauras Variakojis.






